zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier op de tien eisen flexibel werken als arbeidsvoorwaarde

Focus werkgevers moet tijdens war on talent op nieuwe werkopvatting

31 januari 2022 - De wereld van werk evolueert. Bedrijven doen hun uiterste best om het juiste talent binnen te halen en te houden, tegelijkertijd nemen professionals niet langer genoegen met alleen een goed salaris om bij hun werkgever te blijven of om een nieuwe baan aan te nemen.

Nieuw onderzoek van LinkedIn toont aan dat 44 procent van de professionals niet langer zou werken voor een werkgever die geen flexibel werken aanbiedt. Ook is een betere werk/privé-balans voor bijna een kwart (24 procent) van degenen die hun huidige baan willen verlaten de voornaamste reden om elders werk te zoeken.


Het onderzoek van LinkedIn laat zien dat maar liefst 89 procent van de Nederlanders zelfverzekerd is over hun professionele capaciteiten. Dat zelfvertrouwen zorgt er wellicht voor dat meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse beroepsbevolking overweegt om dit jaar van baan te veranderen. De meest belangrijke factor om te solliciteren op een vacature is nog steeds het salaris (61 procent), maar meer dan een derde (35 procent) zegt dat de mogelijkheid om flexibel te werken een andere, doorslaggevende factor is.
De pandemie lijkt ook een shift te hebben veroorzaakt in prioriteiten. Zo geeft meer dan een derde (35 procent) van de werknemers aan op zoek te zijn naar een betere balans tussen werk en privé en nog eens 30 procent zegt dat de pandemie ervoor heeft gezorgd dat werk minder belangrijk is geworden in hun dagelijks leven. 
 
Talent Trends rapport 2022
Om bedrijven te helpen aanpassen naar deze veranderende werkopvatting publiceert LinkedIn het Global Talent Trends rapport 2022. Aan de hand van gesprekken met HR-directors van over de hele wereld en verzamelde data van het platform wordt in het rapport een beeld geschetst van hoe bedrijven mee kunnen groeien en hun bedrijfscultuur kunnen veranderen. Drie hoofdthema’s staan daarbij centraal: flexibiliteit, welzijn en de verschuiving van bedrijfswaarden en employer branding.
Arno Nienhuis, Director Benelux van LinkedIn: "De professional anno 2022 is op zoek naar meer flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privé. Ze willen werken bij organisaties die niet alleen goede primaire voorwaarden bieden, maar juist ook het fysieke en mentale welzijn van hun mensen voorop stellen. Daar komt bij dat zij zich lijken te gaan bewegen op onze krappe arbeidsmarkt, want meer dan de helft overweegt dit jaar om een nieuwe baan te zoeken. Voor bedrijven betekent dit dat zij in de strijd om talent focus moeten houden op het binden én het behouden van medewerkers. Daarbij zullen ze tegemoet moeten komen aan deze vernieuwde visie op werk, door de bedrijfscultuur daarop in te richten en rekening te houden met de factoren die de werknemer van nu écht belangrijk vindt."
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
 GGD-medewerkers zeggen ‘Ja, ik wil’ tegen een nieuwe betekenisvolle baan
 Sollicitanten onderhandelen momenteel over thuiswerken, flexibele uren en vaste aanstelling
 Nederlanders willen na corona-crisis flexibel blijven werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10