Zoom-onderzoek onthult trends in gebruik van het platform
24 december 2021 -
Zoom Video Communications deelt de resultaten van onderzoek naar Zoom-gebruik in 2021. Het technologiebedrijf onderzocht hoe mensen het afgelopen jaar gebruikmaakte van Zoom, op basis van een enquête en het bestuderen van gebruiksgegevens en andere relevante data.
De resultaten geven een beeld van hoe gebruikers over de hele wereld zich ook dit jaar hebben weten aan te passen aan bijzondere omstandigheden.
Zoom populair in bijna elk land
Zoom heeft de geanonimiseerde gebruiksgegevens over een periode van een jaar geanalyseerd om inzichten te verkrijgen in algemeen gebruik. Zo werd duidelijk dat in het afgelopen jaar:
Zoom in bijna 200 landen en gebieden ter wereld werd gebruikt
Woensdag dé dag voor vergaderingen was, gevolgd door dinsdag en donderdag
De gemiddelde duur van vergaderingen 54 minuten duurde
De gemiddelde vergadering bestond uit tien deelnemers
Bovendien waren dit (tot nu toe) de drukste Zoom-dagen in 2021:
Voor virtuele vergaderingen: 21 januari
Voor telefoongesprekken: 21 september
Voor webinars: 25 februari
Wat gebeurt er tijdens virtuele vergaderingen?
Daarnaast voerde Zoom een enquête uit die Zoom het afgelopen jaar hebben gebruikt. Het doel was om een idee te krijgen van wat er gebeurt als men virtueel vergadert. Dat leidde onder meer tot de volgende inzichten: Hoe gebruikers voor de dag komen:
68 procent kleedt zich casual voor vergaderingen
Bijna de helft (47 procent) vindt dat het nooit oké is om te eten tijdens vergaderingen
26 procent doucht nooit (of bijna nooit) voordat ze hun vergaderingen van de dag beginnen
Wat gebruikers het meeste zeggen:
"Je staat op mute" werd door 71 procent gebruikt
"Kan iedereen mijn scherm zien?" vroeg 51 procent zich af
"Volgende dia, alstublieft!" zei 21 procent
Wat gebruikers deden:
75 procent zwaaide aan het einde van hun vergaderingen
73 procent deed mee aan een happy-hour borrel of spelletjesavond
34 procent sloot aan bij een fitness- of kookcursus
Waar gebruikers vergaderden:
42 procent vergaderde vanuit bed
21 procent voerde hun Zoom-meetings tijdens het wandelen/joggen
Elf procent gebruikte Zoom in het openbaar vervoer
De favoriete achtergronden:
Een landschap (26 procent)
De ‘blurred’ achtergrond (25 procent)
Zakelijke/bedrijfsachtergrond (twintig procent)
En wat gebeurde er achter de schermen?
43 procent maakte alleen dat deel van de kamer schoon dat op de camera zichtbaar was
43 procent van de ouders liet hun kind in beeld verschijnen tijdens een vergadering
39 procent chatte privé met een vriend/collega om hem/haar aan het lachen te maken
36 procent kreeg hun huisdier op bezoek tijdens een vergadering
Benieuwd hoeveel mensen liever zoomen met hun camera uit? Bekijk meer resultaten van de enquête op het blog van Zoom.