Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Krapte op arbeidsmarkt geeft werknemer stevige onderhandelingspositie
14 september 2021 -
Het gemiddelde aantal arbeidsconflicten in 2021 ligt een flink stuk hoger dan in 2019, voor de pandemie, met ruim zeventien procent. Dat is opvallend omdat het aantal ontslagen in 2021 gemiddeld met bijna twintig procent afgenomen ten opzichte van 2019.
Uit de maandelijkse BedrijvenMonitor van Interpolis komt naar voren dat 32 procent van de mkb-ondernemers het werven van personeel nog steeds als een belangrijk agendapunt ziet. Werknemers lijken te profiteren van de krapte op de arbeidsmarkt en worden mondiger tegenover werkgevers.
Opvallend is dat terwijl het aantal conflicten tussen werkgever en werknemer groot is, het aantal werknemers dat een juridische check doet naar de overeengekomen arbeidsvoorwaarden met een werkgever, juist flink daalt in 2021, met ruim 33 procent ten opzichte van 2019. "We zien dat het vaker voorkomt dat werknemers ons benaderen op het moment dat ze al in een flinke discussie beland zijn met hun werkgever. Waar je voorheen zag dat voordat ze deze discussie aangingen, werknemers eerst bij ons checkten wat hun rechten precies zijn. Een oorzaak hiervoor kan liggen in het feit dat er een krapte op de arbeidsmarkt is en werknemers sneller de discussie aangaan met hun werkgever," aldus René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis.
Debat over terugkeer naar kantoor kan zorgen voor meer conflicten
33 procent van de mkb-ondernemers geeft aan te gaan besparen op kantoor- of bedrijfsruimte. 43 procent van de ondernemers geeft aan het thuiswerken te blijven stimuleren, blijkt uit de BedrijvenMonitor. Voets: Nu het punt in zicht komt dat thuiswerken niet meer de norm is, komt ook de vraag op hoe bedrijven hun werknemers weer naar kantoor laten gaan. We zien dat er veel arbeidsconflicten ontstaan over het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden zoals het veranderen van de werkomgeving, het aanpassen van de leaseregeling, of het veranderen van roosters. We raden werkgevers dan ook aan om hierover in gesprek te gaan met hun werknemers en met elkaar tot duidelijke afspraken te komen waar iedereen zich prettig bij voelt. Dit kan vervelende conflicten of zelfs vertrek van een medewerker voorkomen."
Zorgen om voldoende personeel blijven
Dat het tevreden houden van personeel belangrijk is blijkt ook uit de maandelijkse BedrijvenMonitor van Interpolis. Gemeten vanaf september 2019 is het aantal ontslagen in juli 2021 het laagst. En ruim 30 procent van de mkb-ondernemers is van plan om te gaan investeren in het aannemen van extra personeel. Daarbij is er in augustus ten opzichte van juni een groei van zes procent te zien in het aantal mkb-ondernemers dat zich zorgen maakt over het gemotiveerd houden van de medewerkers. Het aantal ondernemers dat zich zorgen maakt komt hiermee in augustus op 51 procent uit. "Met het oog op het grote aantal conflicten dat we signaleren en de krapte op de arbeidsmarkt is het verstandig dat werkgevers in gesprek blijven met hun medewerkers. Met het vele thuiswerken, onzekerheid over het verloop van de pandemie en tegelijkertijd de aantrekkende economie die voor meer werk zorgt, blijft dit ook de komende tijd erg belangrijk en is personeel hard nodig," aldus Voets.