5 oktober 2004 -
Het rendement van reclamebureaus staat onder druk. Ze zitten in de knel bij adverteerders die niet teveel willen betalen. Het wordt tijd dat bureaus meer durven te rekenen voor hun unieke producten. Daarover bericht Marketing Online, op basis van een artikel in Admap.
Wantrouwen
Tussen adverteerders en bureaus bestaat heel wat wantrouwen. Bureaus zouden te duur zijn en een commodity aanbieden. Die verwijten hebben de bureaus in het defensief gedrukt en daar weten ze niet goed raad mee. Ze zouden een weerwoord moeten geven, want bureaus leveren lang niet altijd standaarddiensten.
Auteursrecht Geslaagde creatieve campagnes zijn uniek en verdienen een bijpassende beloning. Dat kan bijvoorbeeld op basis van auteursrecht, betalen naar resultaat, of licenties, zoals in de wereld van tv en film. Want de waarde van ideeën hangt niet met kosten samen, maar met opbrengsten. In heel veel andere branches weten ze dat allang, maar in de reclame is men daar blijkbaar niet nog steeds achter.
Bron:Marketing Online