zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt

119 aanbieders van belangrijke informatie onderzocht

3 september 2021 - Meer dan de helft van de websites van aanbieders van essentiële diensten heeft duidelijke tekortkomingen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Veel websites van nutsbedrijven en andere aanbieders van vaste lasten zijn daardoor lastig te gebruiken voor mensen met een visuele of andere beperking.

Dit blijkt uit onderzoek van webdevelopmentbureau Stuurlui, waarin de digitale toegankelijkheid van 119 leveranciers van essentiële diensten is geanalyseerd.



Vooral energiecontract lastig af te sluiten
In Nederland zijn er ruim 6 miljoen mensen die behoefte hebben aan websites die niet enkel visueel toegankelijk zijn. Dit geldt voor slechtzienden, kleurenblinden en laaggeletterden, maar bijvoorbeeld ook voor mensen met een gebroken arm.
Het afsluiten een energiecontract blijkt voor deze groep echter relatief lastig. Energieleveranciers zijn 21 procent minder toegankelijk dan de gemiddelde aanbieder van essentiële diensten.
Van alle zeven de onderzochte categorieën van essentiële diensten zijn de websites van vervoersmaatschappijen het meest digitaal toegankelijk (36 procent beter dan de gemiddeld). Hypotheekverstrekkers (+zeventien procent) en drinkwaterbedrijven (+zes  procent) doen het ook beter als alle toegankelijkheidsrichtlijnen worden afgewogen.

Grote stappen mogelijk voor online toegankelijkheid
Aanbieders van vaste lasten kunnen vooral nog terrein winnen op het gebied van paginastructuur. Het logisch gebruik maken van koppen en het invoeren van passende betekenisvolle elementen wordt vaak nog onvoldoende gedaan. Huub Krauth, lead developer bij Stuurlui, legt uit: "Websites kunnen op deze manier beter worden ‘gelezen’ door schermlezers, voorleesassistenten en andere browser plug-ins die helpen met online navigatie."

Meer informatie over het onderzoek is hier te lezen.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
 Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
 Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient
 Veel websites nog steeds slecht toegankelijk
 
 
reacties
 
Website laten maken Den Bosch  |   | 
11-09-2021
 | 
11:32 uur
Grote bedrijven weten precies hoe ze websites in moeten richten. Een website laten maken is voor deze bedrijven een belangrijk onderdeel. Als de website niet goed functioneert wordt de klantenservice platgebeld. Daarbij moet er rekening gehouden worden met de oudere bezoekers. Jongeren klikken eenvoudig door tientallen pagina's. Ouderen verlies je vrijwel zeker na de 3e klik.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10