Nederland loopt achter als het om investeren in Bitcoin gaat
Vijftien procent van de Nederlanders verwacht komend jaar te investeren in Bitcoin,
31 augustus 2021 -
Bitvavo presenteert nieuw onderzoek naar de status van Bitcoin in Nederland, België en Duitsland. Voor het onderzoek heeft Markteffect, in samenwerking met Bitvavo, in ieder van de drie landen meer dan duizend respondenten ondervraagd. Zij werden onder meer gevraagd naar hun kennis van cryptocurrency, hun bereidheid hierin te investeren en hun vertrouwen in Bitcoin.
Het doel van dit onderzoek is achterhalen hoe de cryptocurrency-markt en de afzonderlijke cryptomunten zich ontwikkelen nu digitale valuta steeds populairder worden in Europa. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders minder geneigd zijn om te investeren in Bitcoin dan mensen in Duitsland of België. Daarnaast schatten Nederlanders hun kennis over Bitcoin een stuk lager in dan respondenten in de andere twee landen.
Eerder dit jaar heeft Markteffect de allereerste Bitcoin Monitor uitgevoerd. Daaruit bleek dat maar liefst 700.000 Nederlanders eigenaar zijn van Bitcoin, of een deel daarvan. Uit de tweede meting, exact drie maanden later, blijkt dat het aantal investeerders relatief stabiel is gebleven. Dit terwijl de koers van Bitcoin tussen de periode van het eerste onderzoek en het tweede onderzoek daalde van 55.000 dollar naar 33.000 dollar. Inmiddels schommelt de waarde van de populairste cryptomunt weer rond de 47.000 dollar.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
Nederland loopt achter op Duitsland en België als het gaat om investerenin Bitcoin. 15 procent van de Nederlandse respondenten verwacht het komende jaar te investeren in Bitcoin, tegenover negentien procent in België en 37 procent in Duitsland
Het merendeel van de Nederlanders heeft weinig verstand van Bitcoin. 54 procent van de respondenten omschrijft zijn kennis als slecht of zeer slecht.
Nederlanders zijn relatief kritisch tegenover Bitcoin. 44 procent van de woordassociaties bij Bitcoin waren negatief, tegenover 34 procent neutrale woorden en slechts 23 procent positieve woorden.
Bitcoin is veruit de bekendste digitale munt. Ethereum en Dogecoin volgen respectievelijk op de tweede en derde plaats.
Nederlanders hebben vooral financiële motieven om in Bitcoin te investeren. De verwachte winstgevendheid (44 procent) en de instapwaarde (27 procent) worden als belangrijkste redenen genoemd door Nederlandse respondenten.
De beperkte kennis van Nederlanders is de voornaamste reden om niet in Bitcoin te investeren. Een gebrek aan kennis (39 procent) en niet weten of Bitcoin veilig genoeg is (32 procent) worden als voornaamste argumenten genoemd door Nederlandse respondenten.
Vooruitstrevend land
"Nederland wordt traditioneel gezien als een erg vooruitstrevend land en early adopter van veel technologieën en innovaties. Het is daarom opvallend dat de adoptie van Bitcoin achterloopt op België en Duitsland en dat de kennis hierover enigszins achterblijft," stelt Willem Jan Rutgers, Head of Marketing bij Bitvavo. "Daarom is het belangrijk dat de cryptocurrency-sector zijn verantwoordelijkheid neemt en fungeert als betrouwbare bron van informatie voor nieuwsgierige investeerders. Bij Bitvavo erkennen we de rol die we spelen bij het volwassen worden van deze snelgroeiende branche en het opbouwen van vertrouwen onder huidige en toekomstige investeerders."
"Dit onderzoek toont aan dat er duidelijk steeds meer interesse is voor digitale valuta en Bitcoin in het bijzonder. Het is belangrijk voor cryptocurrency exchanges, zoals Bitvavo, om de beeldvorming van lokale markten te begrijpen en welke factoren investeringen kunnen stimuleren of juist afschrikken," aldus Bas de Vries, Client Consultant bij Markteffect en mede-auteur van het onderzoek. "We zijn optimistisch dat onze driemaandelijkse Bitcoin Monitor waardevolle inzichten zal bieden om te helpen met de volwassenwording van de branche."
Dit onderzoek zal op kwartaalbasis worden herhaald, waarbij in oktober 2021 een nieuwe meting zal plaatsvinden. Op de lange termijn kan hiermee bijvoorbeeld worden voorspeld hoe een prijswijziging van cryptocurrency de beeldvorming van consumenten beïnvloedt. De markt is en blijft immers aan verandering onderhevig en Bitvavo hoopt beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van (potentiële) investeerders door diepgaande kennis op te doen van de doelgroep.