Werk 2. 0: drie uitdagingen bij de overstap van WFH (work from home) naar WFA (work from anywhere)
Het concept 'werk' heeft een facelift gehad
20 augustus 2021 -
Of het nu gaat om een toename van het aantal 24-uurs werkplekken in Polen, wereldwijde organisaties als Ernst & Young die permanent overschakelen naar hybride werken, of dat thuiswerken een recht wordt in Duitsland, het concept van ‘werk’ heeft eindelijk een langverwachte facelift gehad. Dat schrijft Erik de Geus, Senior Regional Director Benelux van VMware.
Spoel echter terug naar een jaar geleden en deze ontwikkelen waren slechts casual gesprekken tussen werknemers die ervan droomden om hun reistijd terug te dringen of een werkpatroon te vinden dat beter bij hun lifestyle past. Toen was thuiswerken voor veel organisaties niets meer dan een voetnoot in een beleidsdocument dat werknemers ‘toestond’ om vanuit huis te werken als zij voldeden aan bepaalde criteria.
Vandaag de dag zien we dat deze gedwongen verandering in werkpraktijken een groot success is geworden en dat het werken buiten de grenzen van het kantoor eindelijk realiteit is. Daarnaast lijkt een hybride aanpak die werknemers overal laat werken steeds meer grond te winnen.
Nu we overstappen van de korte-termijn ‘pleister’-IT-fixes van de afgelopen 12 maanden, naar oplossingen voor de langere termijn, moeten teams ook de capaciteiten bouwen om een meer permanent gedistribueerd work from anywhere-model te ondersteunen. En in een gedistribueerd model moet een digital-first-strategie de prioriteit zijn. De Geus deelt de top drie uitdagingen die organisaties moeten overkomen om deze transitie tot een succes te maken voor het IT-team, werknemers, klanten en het commercieel concurrentievermogen.
Uitdaging 1: van frictie naar frictieloze werknemerservaringen
De strijd om het werken op afstand mogelijk te maken ging maar om één ding: toegang. Van de ene op de andere dag moesten IT-teams de juiste digitale tools en processen opzetten om werknemers toegang te geven tot de applicaties en data die zij nodig hadden. Een jaar verder worden werknemers nog steeds geplaagd door inconsistente, niet-verbonden ervaringen op mobiele apparaten en PC’s. Dit komt omdat IT deze processen en oplossingen bouwde op gesilode, on-premises PC-beheertools die niet geschikt waren voor een ‘anywhere workforce’.
In de toekomst moeten IT-teams ervoor zorgen dat de workforce betrouwbare toegang heeft tot applicaties en data, ongeacht welk mobiel of desktop-apparaat zij gebruiken, en IT-ondersteuning krijgen wanneer zij dat nodig hebben. Een betrouwbare verbinding is de sleutel. Slechte ervaringen met VPN’s kunnen namelijk betekenen dat het werk langzamer gaat of helemaal stopt.De focus moet daarbij komen te liggen op het wegnemen van digitale frictie. Dat helpt niet alleen het welzijn te verbeteren, maar biedt ook een gevoel van verbondenheid. Dit helpt bedrijven op hun beurt om talent te behouden en aan te trekken in een tijd waarin dergelijke ervaringen de keuze voor een baan en bedrijf steeds meer beïnvloeden.
Om een frictieloze ervaring te bieden, zijn investeringen in een hybride architectuur nodig die een meer gestroomlijnde, continue ervaring biedt. Bij de toekomstige anywhere workforce draait het om een multimodale werkervaring en het hebben van keuze in verschillende apparaten met hoogwaardige ervaringen.
Uitdaging 2: van gefragmenteerde security naar zero trust
Het plotselinge werken op afstand betekende dat vertrouwde PC’s, laptops en telefoons uit het corporate netwerk, en dus ook de beschermde bubbel van het kantoor, gehaald werden. Binnen deze bubbel konden werknemers veilig bij hun applicaties. Buiten de bubbel werden endpoints en applicaties verplaatst naar de gedistribueerde edge waar, als een aanvaller een endpoint compromitteert, de schade veel hoger kan zijn. Echter, door de traditionele firewallbescherming te verwijderen en bolt-on security-oplossingen toe te passen, werden IT-systemen, apparaten en applicaties juist kwetsbaar. Het is dan ook geen verrassing dat de toename van het werken op afstand in 2020 samenviel met een toename van het aantal bedrijven dat te maken kreeg met een cyberaanval (80 procent).
Nu moet IT een almaar groter wordend aanvalsoppervlak beheren omdat gebruikers, endpoints en applicaties zich verder en verder verspreiden over het netwerk. CIO’s en hun teams erkennen daarbij dat de huidige tools, die afhankelijk zijn van een traditionele security-aanpak met een statische perimeter, niet effectief zijn. Daarnaast is het netwerk, met mobiel, cloud, IoT en edge computing, vervaagd geraakt en zijn er nu talloze toegangspunten. Dit maakt het steeds lastiger om assets achter de perimeter te verdedigen.
Naarmate gebruikers, endpoints en applicaties zich ‘overal’ bevinden, moet security ook ‘overal’ aanwezig zijn . Het moet het brein zijn achter wat je inzet. Ongeacht waar de gebruiker zich bevindt, zij moeten hetzelfde worden behandeld en dat betekent zero trust.
Ook het Security Operations Center (SOC) moet veranderen. Het SOC is niet langer ‘mission control’, maar moet de silo’s tussen teams doorbreken, leren samenwerken en de security-activiteiten van het bedrijf op afstand beheren.
Gebaseerd op het concept van ‘nooit vertrouwen, altijd verifiëren’, vertrouwt een zero trust-aanpak niets, zowel binnen als buiten het netwerk. Daarnaast elimineert het de algemene toegang die hoort bij een traditionele netwerkperimeter. Dit werkt echter alleen als IT-teams security vanaf het begin inbouwen in plaats van dit achteraf toe te voegen. Zij moeten vanaf het begin intrinsieke security inbouwen in de applicatie, het netwerk en alles wat data vervoert.
Uitdaging 3: van operationele complexiteit naar eenvoud
De plotselinge verschuiving naar het werken op afstand betekende dat bedrijven snel investeerden in tools en applicaties die zouden helpen bij het samenwerken en voor optimale productiviteit en toegang. Destijds boden ze snelle oplossingen om werknemers hun werk te laten doen. Maar het integreren van zoveel oplossingen in zo’n korte tijd is niet altijd succesvol gebleken en een jaar later bevinden veel IT-teams zich in een complexe situatie met een mix van meerdere tools en gesilode teams die deze tools beheren.
Om deze complexiteit te elimineren zijn twee stappen nodig. Eerst moeten zij het web waarin ze zich bevinden ontwarren door werkzaamheden te stroomlijnen. Dit betekent dat men goed moet nadenken over welke tools het meest gebruikt worden en welke minder. Ten tweede moeten ze de verscheidenheid aan apparaten en platforms vergroten die nodig zijn voor de toekomstige anywhere workforce door te identificeren waar knelpunten of gaten in de werknemerservaring zitten.
Het draait daarbij allemaal om schaalbare oplossingen. Dankzij bestaande virtual desktop infrastructure (VDI), digitale werkruimten en security-oplossingen konden werknemers tijdens de pandemie thuiswerken. Maar kunnen deze oplossingen ook op de lange termijn schalen? Zeker gezien het groeiend aantal werknemers dat naadloze externe werkervaringen verwacht. Als oplossingen niet kunnen worden opgeschaald, kunnen gedistribueerde werknemers worden geplaagd door beschikbaarheidsproblemen die de productiviteit ernstig aantasten, terwijl IT-beheerders overweldigd worden door complexiteit.
Ook automatisering speelt een grote rol. Moderne IT moet werken voor elke functionele groep binnen de organisatie: IT, ontwikkeling, werknemers en informatiebeveiliging. Het automatisch detecteren en patchen van security-kwetsbaarheden kan bijvoorbeeld endpoints helpen beschermen voordat ze een bedrijfsbreed risico worden. Dit geeft IT-teams meer tijd om te besteden aan het realiseren van de toekomstige anywhere workforce.
Het nieuwe permanent
Verandering gaat niet alleen over fysieke uitrusting of ervaring, het gaat ook over een mindset. De crisis dwong tot verandering in een tempo dat velen niet voor mogelijk hielden. Maar om deze IT-investeringen succesvol te maken op de lange termijn, moet ook de culturele mindset binnen de organisatie veranderen. Traditionele vooroordelen over het werken op afstand moeten worden weggenomen en men moet erkennen dat werk is wat je doet en niet waar je dat doet.
Nu de storm van vorig jaar langzaam begint te liggen, kunnen we duidelijker zien waar tijdelijke oplossingen die ingevoerd zijn om tijdelijke problemen op te lossen - zoals snelle implementatie van apparaten op thuislocaties op plotselinge investeringen in collaboration tools - kansen zijn geworden voor CIO’s en hun teams om een digital-first investeringsstrategie voor de toekomst op te stellen.
Werknemers zijn vertrouwd geraakt met flexibel werken en het besef dat ze niet in de dure steden in de Randstad hoeven te wonen om voor een bepaald bedrijf te werken. Als ze willen strijden voor marktaandeel, talent en erkenning, zullen organisaties moeten investeren in wat nu een uitgemaakte zaak is: working from anywhere is een blijvertje.