zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes belangrijkste persoonlijkheidstypen op de werkvloer

Poly identificeert zes basispersona’s op de werkplek en opkomende trends

19 augustus 2021 - Poly heeft in een onderzoek zes kenmerkende persona’s en hun bijbehorende opkomende trends geïdentificeerd. Doel van het onderzoek is om de behoeften op het vlak van werkplektechnologie in kaart te brengen. Het is belangrijk dat bedrijven op de hoogte zijn van die behoeften en dat ze de juiste technologie implementeren, om zo optimaal voorbereid te zijn op een wereld die moet omgaan met de nasleep van de pandemie en nieuwe manieren van werken.
 

De zes persona’s, die samen 92 procent beslaan van elke doorsnee organisatie, hebben onderscheidende karaktertrekken. Door hun eigenschappen, pijnpunten en communicatiestijl in kaart te brengen, zijn bedrijven beter in staat om werkstijl en werknemersgedrag te matchen met de juiste apparaten en technologieën. Gevolg daarvan is dat de organisatorische productiviteit toeneemt, alsook de gelijkheid voor medewerkers die samenwerken vanaf verschillende locaties. De zes basispersona’s en de producten die het best aansluiten op elke groep op basis van hun werkstijl, behoeften en gedrag, zijn:


 
DE OFFICE COLLABORATOR
Dit persona beslaat met 27 procent het grootste deel van het arbeidsbestand. Deze werknemers hebben een traditionele, op het kantoor gerichte manier van werken waar samenwerken de basis vormt. Daarnaast staat de Office Collaborator open voor technologie. Dit brengt echter achtergrondlawaai en continue afleiding met zich mee, plus de behoefte om naadloos te kunnen communiceren via elk type apparaat. Daarnaast voorspelt Poly op basis van zijn bevindingen in de toekomst een sterke afname van dit type medewerker, veroorzaakt door hun groeiende wens om flexibeler te kunnen werken.
 
DE FLEX WORKER
Flex Workers verdelen hun tijd tussen het traditionele kantoor, het thuiskantoor en een andere werklocatie, en beslaan twintig procent van het arbeidsbestand. Dit persona is flexibel en continu aan het innoveren en wisselen tussen communicatiekanalen vanwege de grote hoeveelheid werk die voor hen op afstand en onderweg plaatsvindt. Voor deze werknemers kan het lastig zijn om goed samen te werken met collega’s. Daarnaast lopen zij het risico om belangrijke informatie van kantoor niet mee te krijgen doordat ze niet fysiek aanwezig zijn. Daarom is het belangrijk dat zij via verschillende apparaten nauw in contact blijven met het kantoor en hun collega’s. In de toekomst zullen bedrijven meer Flex Workers zien op kantoor, naarmate Office Collaborators flexibeler willen werken en zullen overstappen naar een combinatie van thuiswerken, op kantoor werken en op andere locaties.
  
DE REMOTE COLLABORATOR

Met minder mogelijkheden voor fysieke vergaderingen komt de vijftien procent aan Remote Collaborator-werknemers voor een aantal uitdagingen te staan, inclusief succesvolle en productieve samenwerking. Deze groep heeft meerdere apparaten, unified communications en technologieën nodig om de kloof te dichten tussen henzelf, hun collega’s en klanten. Dit persona zal waarschijnlijk ontstaan vanuit Office Collaborators die op afstand willen werken naar aanleiding van de wereldwijde experimenten rondom remote working die worden gedreven door de COVID-19-pandemie.
 
DE OFFICE COMMUNICATOR
Office Communicators voelen zich het meest op hun gemak met bekende systemen en apparaten, zoals een vaste telefoon. Dit persona beslaat dertien procent van de doorsnee organisatie en het is belangrijk om rekening te houden met zijn uitdagingen, zoals bijvoorbeeld afgeleid worden tijdens het werken, achtergrondlawaai en gebrek aan privacy tijdens telefoongesprekken. De traditionelere manieren van werken hebben ten tijde van de pandemie een verandering doorgemaakt, en deze personagroep zal op de korte termijn stabiel blijven, omdat deze mensen graag willen terugkeren naar kantoor.
 
DE CONNECTED EXECUTIVE
Deze tech-savvy business drivers vormen twaalf procent van het doorsnee arbeidsbestand. Ze zijn flexibel in hun fysieke aanwezigheid om beslissingen te nemen en problemen op te lossen. Connected Executives zijn veelzijdig in hun manier van werken en gebruiken meer communicatiemiddelen dan elk ander persona. Pijnpunten zijn afleidingen, onderbrekingen en onvoorspelbaar achtergrondlawaai, omdat ze verbonden moeten blijven via alle apparaten. De behoefte van dit persona om continu verbonden te zijn, zal op lange termijn niet veranderen. Hierdoor blijft het profiel van de Connected Executive in de toekomst vrijwel hetzelfde.
 
DE ROAD WARRIOR
Road Warriors vormen 5 procent van het arbeidsbestand en werken meer dan 50 procent van de tijd niet op kantoor. Ze hebben behoefte aan zeer draagbare en gebruiksvriendelijke oplossingen die lawaai beperken en de kans op onbetrouwbare verbindingen minimaliseren. Sommige mensen met dit persona zullen soms moeten reizen om bepaalde taken uit te voeren, zoals taken die vragen om fysieke aanwezigheid. Deze personagroep blijft naar verwachting stabiel, omdat zij die door COVID-19 niet konden reizen er weer op uit zullen gaan om klanten en collega’s te ontmoeten.
 
Office independent
De overige acht procent van de werknemers die niet onder de zes persona’s vallen, behoren tot het Office Independent-type. Dit type omvat mensen die werken in zelfsturende functies met beperkte behoeften op het gebied van communicatie- en samenwerkingstechnologie.
Jennifer Adams, senior sales experience and enablement director bij Poly: "We bestuderen persona’s binnen organisaties al bijna tien jaar, maar niet eerder was het zo belangrijk om inzicht te krijgen in de personatypes en om te begrijpen hoe je het meeste uit deze types haalt. Dit onderzoek is uitgevoerd tijdens de coronapandemie, maar we zijn ervan overtuigd dat de veranderingen in gedrag die we tijdens deze periode hebben opgemerkt op lange termijn hetzelfde blijven. Het identificeren van deze veranderingen, en ervoor zorgen dat iedereen over de juiste middelen en apparaten beschikt om efficiëntie en productiviteit te maximaliseren, speelt een sleutelrol in het creëren van een succesvol en efficiënt werknemersbestand. Nu én in de toekomst."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 Vrouwen hebben meer rolmodellen nodig om gendergelijkheid te bereiken
 Werken op afstand in 2020: schaarste, opoffering, stabiliteit en security
 Persoonlijkheid en leiderschap tijdens een organisatiecrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10