Werkgever ziet terugkeer naar kantoor wel zitten, werknemer niet
Hybride werkplekken worden populairder, maar vereisen degelijke audio- en videoapparatuur
6 augustus 2021 -
Nu hybride werkpatronen wereldwijd gestalte krijgen, zijn geïntegreerde audio- en video-oplossingen onmisbaar geworden voor de hedendaagse professional. Nieuw onderzoek van Ipsos, in opdracht van EPOS, wijst uit dat eindgebruikers tegenwoordig gemiddeld zeven uur per week virtueel vergaderen - een stijging van twee uur per week in alleen al het afgelopen jaar.
In een wereld die opkrabbelt na een pandemie, moeten eigentijdse ondernemingen het beste van twee werelden nastreven. De voordelen van virtueel werken zijn nu voldoende bekend. Werknemers hechten veel belang aan het gemak, de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen dat thuiswerken biedt. 99 procent van de besluitvormers op de werkvloer ziet ook de voordelen van virtueel vergaderen. Het levert tijd- en kostenbesparingen op en men kan probleemloos vergaderen in verschillende tijdzones.
De kloof overbruggen tussen werkgevers en werknemers
Nu er geleidelijk aan een einde komt aan de lockdowns en het normale leven langzaam terugkeert, overwegen veel bedrijfsleiders de voordelen van een echt hybride model voor de werkplek. Alle markten laten echter opmerkelijke verschillen zien tussen de verwachtingen van werkgevers en werknemers over de terugkeer naar het werk. 56 procent van de besluitnemers in het bedrijfsleven verwacht dat hun medewerkers meer tijd op kantoor gaan doorbrengen, maar kijken we naar de verwachtingen van die laatsten, dan daalt dit tot slechts 26 procent.
Deze resultaten duiden erop dat werkgevers op één lijn moeten komen met hun medewerkers om meer inzicht te krijgen in hun verwachtingen. Door de wensen van hun personeel beter te begrijpen en eraan tegemoet te komen, creëren bedrijfsleiders een sterk hybride werkmodel waarin ook toekomstig talent kan gedijen. In vooruitstrevende sectoren grijpt men nú al de kans om programma's voor werken op afstand volop te ondersteunen: wereldwijd is er namelijk een schat aan talent beschikbaar. Bedrijven kunnen voortaan flexibeler te werk gaan en tegelijkertijd fors op kosten besparen.
Verlichting van de knelpunten van slechte audio
Werknemers in alle sectoren beschouwen slechte audio- of visuele ervaringen als het grootste obstakel in de hybride werkomgeving. Bijna alle eindgebruikers (89 procent) kampen met problemen bij hun virtuele vergaderingen. De meest voorkomende problemen zijn het niet goed verstaan van wat er gezegd wordt (26 procent) en het missen van belangrijke informatie (21 procent), terwijl nog eens 17 procent vindt dat ze door slecht geluid onprofessioneel overkomen. Het probleem ligt ook bij de gebruikte samenwerkingstools: 16 procent vindt dat de apparatuur die zij gebruiken 'niet geschikt is voor het beoogde doel', terwijl 13 procent aangeeft dat zij de gedeelde details op het scherm niet goed kunnen zien.
Op termijn kunnen deze negatieve ervaringen het concentratievermogen, de bereidwilligheid en de actieve bijdrage van medewerkers nadelig beïnvloeden. Gelukkig zijn besluitvormers zich bewust van de impact die slechte audio kan hebben op hun bedrijf en het welzijn van hun medewerkers - 88 procent geeft toe dat hun bedrijf het afgelopen jaar problemen ondervond door slechte audio. Nog eens 77 procent gelooft dat de juiste technologie de samenwerkingsproblemen kan oplossen en is bereid de nodige investeringen te doen in apparatuur en infrastructuur. Door technologische problemen op te lossen kunnen medewerkers er ook van doordrongen raken dat virtueel vergaderen straks minstens zo effectief kan zijn.