Van data-verzamelaar naar een data-gedreven bedrijfsmodel
Data-driven door data storytelling
3 augustus 2021 -
Door de terugloop van zakelijke hotelboekingen en de krimp van de leisure markt maakte de hotelbranche een onzekere periode door. In zo’n situatie neemt de behoefte aan goed gefundeerde beslissingen toe. Data speelt hierbij een belangrijke rol.
Joost Peeperkorn, CFO bij Eden Hotels, vertelt over de stappen die zijn organisatie heeft gezet in het toepassen van data om toch de belangrijkste organisatiedoelen te kunnen halen. "Zodra mensen over data gaan nadenken, worden ze zich ook bewust van het doel dat ze proberen te bereiken."
Data-driven door data storytelling
Veel hotelketens verzamelden de afgelopen jaren al een veelvoud aan data, zoals gegevens over gasten, verblijfsduur en restaurantomzet. Deze worden echter niet altijd omgezet naar bruikbare informatie. Hoe kunnen hotels nu groeien van data-verzamelaar naar data-gebruiker en een data-gedreven bedrijfsmodel implementeren?
Peeperkorn steekt van wal: "Wat we wilden bereiken, is dat iedereen in de organisatie in staat gesteld wordt om bij te dragen aan het behalen van onze doelen. Iedereen moet gefundeerde beslissingen kunnen nemen. Daarvoor was het noodzakelijk dat alle medewerkers toegang hebben tot data - en dat die data voor iedereen begrijpelijk gepresenteerd wordt."
Peeperkorn gebruikt nu een data-analyse dashboard van Toucan Toco om nog beter te kunnen sturen op organisatiedoelen op gebied van bijvoorbeeld gasttevredenheid en financiële prestaties. "Het dashboard maakt gebruik van data storytelling, een manier om de overweldigende hoeveelheid data die beschikbaar is in onze organisatie om te zetten in begrijpelijke verhalen, waarbij alleen die data die relevant zijn voor het beantwoorden van een specifieke vraag worden gebruikt", vertelt Peeperkorn. "Door data in context te plaatsen en te visualiseren in verhalen, ontstaat een beter begrip van data, op ieder niveau."
Realtime inzichten
Met name inzicht in de financiële prestaties en klant- en medewerkerstevredenheid was een uitdaging voor de organisatie. Het dashboard biedt de CFO en zijn medewerkers realtime inzicht, vanaf elk device. "In plaats van maandelijks te sturen op financiële cijfers, twee keer per jaar op medewerkerstevredenheid, dagelijks op gasttevredenheid, en slechts een keer per jaar terug te blikken op de impact op de omgeving, zijn allerlei sturingscijfers nu realtime opvraagbaar en duidelijk in te zien binnen de hele organisati," zegt Peeperkorn. "Hotelomzet komt uit bezette kamers en de gemiddelde prijs per kamer, de average daily rate (ADR). Dit zegt alleen weinig over de winstgevendheid per dag, want facturen van leveranciers komen per week, maand of kwartaal. Het bleek dat we sommige facturen gemakkelijk konden voorspellen, waardoor we ook in staat zijn om de beïnvloedbare winstgevendheid per kamer – in hoteltermen Gross Operating Profit (GOP) – goed te voorspellen. Door omzetbeheer datagedreven en flexibel te maken, kunnen we de omzet per kamer beter sturen."
De toekomst
De hotelbranche heeft een onzekere tijd achter de rug, maar in de sector kijkt men al naar de toekomst: wat te doen als de markt straks weer aantrekt? "We zetten kleine stapjes om steeds meer data-gedreven te gaan werken. Zo starten we nu met een dashboard voor de technische dienst. Hierdoor krijgen we inzicht in de hoeveelheid reparaties en de redenen daarvoor," zegt Peeperkorn. "Die data gaan we integreren en dat is echt waardevol voor mensen die in de hotels werken. Ondertussen werken we door aan de grote stappen, zo willen we ook meer vooruit gaan kijken."
Peeperkorn is tevreden over de ontwikkeling die zijn organisatie tot op heden heeft doorgemaakt: "Dankzij het data storytelling dashboard profiteren we nu organisatiebreed van de kracht van data en analyse. Onze hotelmedewerkers hebben inzicht in de prestaties van hun vestiging. Managers hebben inzicht in de prestaties van de eigen locatie en die van collega’s in dezelfde stad. En de directie heeft inzicht in de prestaties van de groep als geheel. Deze inzichten bieden ons de kans concurrentievoordeel te verkrijgen én te behouden, in onzekere tijden, maar zeker ook daarbuiten."