zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van data-verzamelaar naar een data-gedreven bedrijfsmodel

Data-driven door data storytelling

3 augustus 2021 - Door de terugloop van zakelijke hotelboekingen en de krimp van de leisure markt maakte de hotelbranche een onzekere periode door. In zo’n situatie neemt de behoefte aan goed gefundeerde beslissingen toe. Data speelt hierbij een belangrijke rol.

Joost Peeperkorn, CFO bij Eden Hotels, vertelt over de stappen die zijn organisatie heeft gezet in het toepassen van data om toch de belangrijkste organisatiedoelen te kunnen halen. "Zodra mensen over data gaan nadenken, worden ze zich ook bewust van het doel dat ze proberen te bereiken."


 
Data-driven door data storytelling
Veel hotelketens verzamelden de afgelopen jaren al een veelvoud aan data, zoals gegevens over gasten, verblijfsduur en restaurantomzet. Deze worden echter niet altijd omgezet naar bruikbare informatie. Hoe kunnen hotels nu groeien van data-verzamelaar naar data-gebruiker en een data-gedreven bedrijfsmodel implementeren?  
Peeperkorn steekt van wal: "Wat we wilden bereiken, is dat iedereen in de organisatie in staat gesteld wordt om bij te dragen aan het behalen van onze doelen. Iedereen moet gefundeerde beslissingen kunnen nemen. Daarvoor was het noodzakelijk dat alle medewerkers toegang hebben tot data - en dat die data voor iedereen begrijpelijk gepresenteerd wordt." 
Peeperkorn gebruikt nu een data-analyse dashboard van Toucan Toco om nog beter te kunnen sturen op organisatiedoelen op gebied van bijvoorbeeld gasttevredenheid en financiële prestaties. "Het dashboard maakt gebruik van data storytelling, een manier om de overweldigende hoeveelheid data die beschikbaar is in onze organisatie om te zetten in begrijpelijke verhalen, waarbij alleen die data die relevant zijn voor het beantwoorden van een specifieke vraag worden gebruikt", vertelt Peeperkorn. "Door data in context te plaatsen en te visualiseren in verhalen, ontstaat een beter begrip van data, op ieder niveau." 
 
Realtime inzichten
Met name inzicht in de financiële prestaties en klant- en medewerkerstevredenheid was een uitdaging voor de organisatie. Het dashboard biedt de CFO en zijn medewerkers realtime inzicht, vanaf elk device. "In plaats van maandelijks te sturen op financiële cijfers, twee keer per jaar op medewerkerstevredenheid, dagelijks op gasttevredenheid, en slechts een keer per jaar terug te blikken op de impact op de omgeving, zijn allerlei sturingscijfers nu realtime opvraagbaar en duidelijk in te zien binnen de hele organisati," zegt Peeperkorn. "Hotelomzet komt uit bezette kamers en de gemiddelde prijs per kamer, de average daily rate (ADR). Dit zegt alleen weinig over de winstgevendheid per dag, want facturen van leveranciers komen per week, maand of kwartaal. Het bleek dat we sommige facturen gemakkelijk konden voorspellen, waardoor we ook in staat zijn om de beïnvloedbare winstgevendheid per kamer – in hoteltermen Gross Operating Profit (GOP) – goed te voorspellen. Door omzetbeheer datagedreven en flexibel te maken, kunnen we de omzet per kamer beter sturen."
 
De toekomst
De hotelbranche heeft een onzekere tijd achter de rug, maar in de sector kijkt men al naar de toekomst: wat te doen als de markt straks weer aantrekt? "We zetten kleine stapjes om steeds meer data-gedreven te gaan werken. Zo starten we nu met een dashboard voor de technische dienst. Hierdoor krijgen we inzicht in de hoeveelheid reparaties en de redenen daarvoor," zegt Peeperkorn. "Die data gaan we integreren en dat is echt waardevol voor mensen die in de hotels werken. Ondertussen werken we door aan de grote stappen, zo willen we ook meer vooruit gaan kijken." 
Peeperkorn is tevreden over de ontwikkeling die zijn organisatie tot op heden heeft doorgemaakt: "Dankzij het data storytelling dashboard profiteren we nu organisatiebreed van de kracht van data en analyse. Onze hotelmedewerkers hebben inzicht in de prestaties van hun vestiging. Managers hebben inzicht in de prestaties van de eigen locatie en die van collega’s in dezelfde stad. En de directie heeft inzicht in de prestaties van de groep als geheel. Deze inzichten bieden ons de kans concurrentievoordeel te verkrijgen én te behouden, in onzekere tijden, maar zeker ook daarbuiten." 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst
  CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
 Hoe toekomstgerichte bedrijven data analytics expertise kunnen opbouwen
 Nederlanders positiever over data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10