zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op drie werkenden vindt baan saai

43 procent denkt onder zijn of haar niveau te werken

2 augustus 2021 - Maar liefst 35 procent van de Nederlanders vindt hun werk stiekem slaapverwekkend. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.004 Nederlanders werkend in loondienst, uitgevoerd door PanelInzicht. De belangrijkste reden hiervoor lijkt een gebrek aan uitdaging. Zo heeft bijna de helft van alle respondenten het gevoel dat zij momenteel onder hun niveau werken.

Opvallend genoeg is deze onvrede het grootst onder jongeren; 54 procent van de ondervraagden tot dertig jaar vindt hun baan stiekem saai en maar liefst 55 procent van hen is ervan overtuigd dat zij momenteel onder hun niveau werken. "Het verbaast me dat een groot gedeelte van de werkende Nederlanders niet tevreden is met hun huidige betrekking," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Vooral bij jongeren die met hoge verwachtingen aan hun eerste baan beginnen, is het afbreukrisico groot. Als werkgever wil ik mijn medewerkers – jong en oud – daarom zoveel mogelijk positief uitdagen en verrassen. Niet alleen doorbreekt dat de sleur, het verbetert ook de sfeer binnen ons bedrijf."



Bore-out
Een gebrek aan mentale uitdaging – zoals langdurig onder uw niveau werken – kan in sommige gevallen leiden tot een bore-out. Uit het onderzoek blijkt dat ruim twee op de vijf respondenten een baan hebben die naar eigen zeggen niet het uiterste van hun capaciteiten vraagt. Als een direct gevolg hiervan zegt maar liefst 51 procent zich weleens te vervelen tijdens een gemiddelde werkdag. Ondanks dat hoogopgeleiden het vaakst het idee hebben dat zij niet al hun professionele capaciteiten benutten (52 procent), vervelen zij zich minder vaak onder werktijd (39 procent) dan middelbaar- en praktisch geschoolden (51 procent). Franke: "Ik was me er niet van bewust dat er zoiets bestond als een bore-out, totdat een van mijn medewerkers er last van kreeg. We hebben toen samen met de bedrijfsarts gekeken naar hoe we zijn functie spannender konden maken. Uiteindelijk bleek het stimuleren van eigenaarschap en extra verantwoordelijkheid op projecten de oplossing."

Baanwissel
Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte van werkend Nederland ontevreden is met hun huidige baan, durft maar liefst 48 procent van hen momenteel niet van baan te wisselen. Voor de helft van alle ondervraagden is financiële zekerheid en het eventuele verlies van inkomsten de belangrijkste reden om trouw te blijven aan hun huidige werkgever. Opvallend genoeg geldt dit vaker voor mannen (53 procent) dan vrouwen (45 procent). Wanneer zij met behoud van salaris een andere baan krijgen aangeboden, zou maar liefst 29 procent van alle respondenten direct ontslag nemen. Franke: "Voor de meeste Nederlanders is het salaris de enige bron van inkomsten. Hoe ouder je wordt, des te meer financiële verantwoordelijkheden en verplichtingen je doorgaans draagt. Het is niet gek dat veel respondenten liever eerst financieel de schaapjes op het droge willen hebben voordat zij bijvoorbeeld kiezen voor zingeving."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om vergaderingen minder saai te maken
 Zeven meeting trends die u niet mag missen
 Liever een leuke baan dan een topsalaris
 Uitbreken uit de ‘saaie kooi’ bij talentontwikkeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10