zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ON Festival Freshworks: bedrijven met een impact op de wereld

‘Switching the world back on’

29 juli 2021 - Op 24 juni organiseerde Freshworks het ON Festival. Het thema van het evenement was ‘switching the world back on’ met het oog op de ‘heropening’ van de wereld en de mogelijkheid om weer fysiek bijeen te komen. Het evenement werd op vier fysieke locaties georganiseerd: in Amsterdam, Londen, Parijs en Berlijn.

Naast de in totaal 150 aanwezigen op de locaties, keken er nog 5000 mensen mee via de livestreams. Tijdens het festival kwamen verschillende inspirerende sprekers aan het woord over de maatschappelijke impact van bedrijven.


Freshworks opende het event met de boodschap dat de Nederlandse economie zich sneller hersteld dan initieel gedacht. De Nederlandsche Bank verwacht een bbp-groei van 3,0 procent in 2021. Bovendien komt de werkloosheid dit jaar niet verder dan 3,6 procent. Tijdens de pandemie hebben Nederlanders collectief zo’n 50 miljard gespaard die ze nu (gedeeltelijk) willen besteden. Dat betekent dat we nu aan de vooravond van een economische sprint staan. 

Eerst doen, dan praten
De eerste externe spreker is Alexandra Dimiziani, CMO advisor voor tech start-ups en voormalig Global Marketing Director bij Airbnb. Volgens Dimiziani is het belangrijk dat merken een ‘purpose’ hebben. De focus ligt nu vaak nog op groei en winst maken. Bedrijven vergeten vaak wat voor een impact ze hebben op de samenleving. Als voorbeeld gaf ze hoe ze bij Airbnb racisme tegengingen. Volgens haar is het vooral belangrijk om eerst te doen en het er dan pas over te hebben – niet andersom. Dat betekent dat bedrijven een kwestie eerst intern aan moeten pakken, het een onderdeel moet worden van de bedrijfscultuur en dan pas de boodschap moeten verspreiden. Anders bent u als bedrijf niet geloofwaardig. Daminziani waarschuwt daarnaast dat niet iedereen achter u zal staan: "If you resonate with one group, you will automatically alienate yourself from another."

Gevecht tegen de misstanden in de cacao-industrie
Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer bij Tony’s Chocolonely, droomt van een wereld waarin chocolade 100 procent slaafvrij wordt geproduceerd. Wat misschien niet iedereen weet, is dat er ontzettend veel mensen (waaronder ook kinderen) als slaven werken op cacaoplantages. De cacao geproduceerd op deze plantages wordt verkocht aan de acht grote bedrijven die chocolade produceren. Tijdens zijn verhaal maakt Beltman de vergelijking tussen heling en het eten van oneerlijke chocolade: "Indien u een fiets koopt van een junk bent u strafbaar. Maar wanneer u  een chocoladereep in de supermarkt koopt waar kinderslavernij achter schuilt, gebeurt er gek genoeg niks."
Beltman hoopt dat concurrenten door Tony’s geïnspireerd raken. "Door te laten zien dat wij succesvol kunnen zijn terwijl we gebruik maken van eerlijk geproduceerde cacao, gaan ze hopelijk hetzelfde doen als wij." De chocoladerepen van Tony’s is naast Nederland inmiddels ook te verkrijgen in onder andere de VS, België, Zweden, Finland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. "We zijn groeien enorm, maar we zijn nog niet klaar. Dat zijn we pas als de cacao-industrie 100 procent slaafvrij is."

Bescherm onze planeet meter voor meter
Eén van de grootste uitdagingen waar wij als samenleving voor staan is het beschermen van onze planeet, de biodiversiteit behouden en Moeder Aarde leefbaar houden voor de volgende generaties. Constance Scholten, executive boardmember van EarthToday, vertelt over het grootschalige initiatief om de aarde per vierkante meter te beschermen: "Dat we over moeten gaan tot actie, daar is iedereen het mee eens. Maar hoe?" Om tot een oplossing te komen heeft EarthToday de kracht van de tech- en mediawereld verenigd met de natuurbeschermers. "Zowel bedrijven als consumenten kunnen voor 1,20 euro een vierkante meter kopen en daarmee beschermen." Iedere deelnemer krijgt een digitaal ‘bewijs van bescherming’ dat wordt uitgegeven door Union of Nature Foundation (samenwerkingsverband van natuurbeschermingsorganisaties) en op naam wordt geregistreerd. De vierkante meter natuur wordt beschermd door één van de deelnemende natuurbeschermingsorganisaties.

Een miljard fietsen tegen luchtvervuiling
De missie van VanMoof is meer mensen op de fiets krijgen. Een miljard mensen, om precies te zijn. Taco Carlier, medeoprichter van de elektrische fietsenfabrikant VanMoof, legt uit dat fietsstad Amsterdam de inspiratie was om de fietsindustrie op zijn kop te zetten. In Amsterdam – en andere Nederlandse steden – fietsen veel mensen naar hun werk. En dat is goed voor het milieu en de luchtkwaliteit. Nu is Amsterdam de perfecte stad op te fietsen: het is relatief klein, vlak en biedt een goed ‘fietsklimaat’. Het regent weliswaar vaak in Nederland, maar we kennen geen lange periodes van extreme hitte of kou. Steden als San Francisco en haar steile heuvels, of Tokio met een oppervlakte van 621 vierkante kilometer, zijn minder ideaal om naar uw werk te fietsen. De fietsen van VanMoof lossen een groot deel van die problemen op en maken het een grote groep mensen mogelijk vaker op de fiets te stappen – en zo hun steentje bij te dragen aan een schonere lucht.

Dat gaat nooit werken
Het event sloot af met Mark Randolph, mede-oprichter van Netflix, die een uniek kijkje achter de schermen gaf bij inmiddels een van de bekendste bedrijven van de wereld. Randolph vertelde dat het idee voor Netflix ontstond tijdens een carpool gesprek. Pas na het nemen van heel wat obstakels, is het idee geëvolueerd tot het bedrijf dat de entertainmentindustrie en de manier waarop we media consumeren voorgoed heeft veranderd. Volgens Randolph heeft hij wel honderden ideeën gepitcht, voordat hij met het Netflix idee kwam. En zelfs dat idee was volgens hem in eerste instantie eigenlijk helemaal geen goed idee. Door het concept steeds iets aan te passen om vervolgens te testen of het werkt of niet, is Netflix uiteindelijk uitgegroeid tot het bedrijf dat wij vandaag kennen. Zijn boodschap: iedereen met doorzettingsvermogen, buikgevoel en doorzettingsvermogen kan de wereld veranderen - zelfs met een idee waarvan velen denken dat het nooit zal werken.
 
Kon u er niet bij zien? Dan is alles nog on demand gratis beschikbaar.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Investeren in vitaliteit sleutel tot aantrekken en behouden van talent
 Vier trends voor de werkomgeving van de toekomst
 Facilitair Nederland focust vooral op gezonde werkomgeving en kostenbeheersing
 Werk-privé balans verslechterd door corona
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10