zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act

Wat is de impact van de Europese Digital Markets Act op diverse bedrijven?

26 juli 2021 - Vertegenwoordigers van het digitale bedrijfsleven uiten in een gezamenlijke brief hun zorgen over de Europese Digital Markets Act en specifiek het Nederlandse standpunt over die wet. Ze willen met de nieuwe Kamercommissie Digitale Zaken om tafel om de impact van de wet op startups, platforms, mkb-bedrijven en consumenten te bespreken.

De brief is een initiatief van brancheverenigingen NLdigital en de Dutch Startup Association. De organisaties schrijven dat ze de noodzaak en achterliggende principes van de Digital Markets Act steunen. Het huidige voorstel bevat echter een breed pakket aan nieuwe regels die gevolgen zullen hebben voor een grote en diverse groep bedrijven. Daarom is het risico op onbedoelde effecten groot.



Krappe tijdlijn
De Digital Markets Act (DMA) moet in Europa digitale markten beter later functioneren en innovatie bevorderen. Het is belangrijk dat de Tweede Kamer de impact van zo’n verstrekkende wet in de volle breedte kan bespreken. Door de verkiezingen en lange formatie is daar nog onvoldoende gelegenheid voor geweest. De organisaties wijzen bovendien op de krappe tijdlijn. In september wordt er in Brussel al vergaderd over de DMA, terwijl er nog geen evenwichtig Nederlands standpunt ligt. De branchevertegenwoordigers willen daarom direct na het reces om tafel met Kamerleden in de commissie Digitale Zaken.

Zorgen
In de brief noemen de partijen de onderdelen van de DMA waar ze zich zorgen om maken. Zo vrezen ze voor een ‘chilling effect’ op Europese startups, rechtsonzekerheid voor platforms en onbedoelde gevolgen voor de veiligheid en keuzevrijheid van consumenten. Met een stevig standpunt over de DMA zou de Nederlandse regering deze zorgen op Europees niveau onder de aandacht kunnen brengen.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
 Een op zes werkenden sleept via LinkedIn nieuwe opdrachten binnen
 Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
 Begin met gemak om de volledig digitale klant van dienst te zijn
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10