Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
Wat is de impact van de Europese Digital Markets Act op diverse bedrijven?
26 juli 2021 -
Vertegenwoordigers van het digitale bedrijfsleven uiten in een gezamenlijke brief hun zorgen over de Europese Digital Markets Act en specifiek het Nederlandse standpunt over die wet. Ze willen met de nieuwe Kamercommissie Digitale Zaken om tafel om de impact van de wet op startups, platforms, mkb-bedrijven en consumenten te bespreken.
De brief is een initiatief van brancheverenigingen NLdigital en de Dutch Startup Association. De organisaties schrijven dat ze de noodzaak en achterliggende principes van de Digital Markets Act steunen. Het huidige voorstel bevat echter een breed pakket aan nieuwe regels die gevolgen zullen hebben voor een grote en diverse groep bedrijven. Daarom is het risico op onbedoelde effecten groot.
Krappe tijdlijn
De Digital Markets Act (DMA) moet in Europa digitale markten beter later functioneren en innovatie bevorderen. Het is belangrijk dat de Tweede Kamer de impact van zo’n verstrekkende wet in de volle breedte kan bespreken. Door de verkiezingen en lange formatie is daar nog onvoldoende gelegenheid voor geweest. De organisaties wijzen bovendien op de krappe tijdlijn. In september wordt er in Brussel al vergaderd over de DMA, terwijl er nog geen evenwichtig Nederlands standpunt ligt. De branchevertegenwoordigers willen daarom direct na het reces om tafel met Kamerleden in de commissie Digitale Zaken.
Zorgen
In de brief noemen de partijen de onderdelen van de DMA waar ze zich zorgen om maken. Zo vrezen ze voor een ‘chilling effect’ op Europese startups, rechtsonzekerheid voor platforms en onbedoelde gevolgen voor de veiligheid en keuzevrijheid van consumenten. Met een stevig standpunt over de DMA zou de Nederlandse regering deze zorgen op Europees niveau onder de aandacht kunnen brengen.