zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Collega’s niet geliefd op de BBQ

Bedrijven zoeken weer vaker naar mogelijke bedrijfsuitjes

23 juli 2021 - Met het mooie weer is het barbecueseizoen officieel begonnen, maar een personeelsbarbecue kunnen bedrijven beter overslaan. Nederlanders barbecueën namelijk liever niet met hun collega’s, dit blijkt uit een enquête die The Butchery hield onder 1.200 BBQ-liefhebbers in Nederland.

Dankzij de huidige versoepelingen kunnen bedrijven weer vaker een personeelsuitje plannen. Er is dan ook een stijging te zien in hoe vaak er naar de zoekwoorden ‘bedrijfsuitje’ en ‘personeelsuitje’ werd gezocht in de afgelopen zes  maanden. Vooral in juni is goed te zien dat er meer animo is voor het plannen van een uitje. Er was zelfs een stijging van 100 procent naar gerelateerde zoekwoorden. Het is duidelijk dat bedrijven hun personeel willen belonen na een periode van thuiswerken. 



Collega’s mogen thuisblijven 
Toch is een bedrijfsbarbecue niet de uitgelezen activiteit om het personeel mee samen te brengen. Dit heeft echter niets te maken met de populariteit van barbecueën. Sterker nog: meer dan de helft van de deelnemers (63 procent) steekt vaker dan 15 keer per jaar de barbecue aan. Sinds de pandemie wordt er door 27 procent van de respondenten zelfs vaker gebarbecued. De reden dat een bedrijfsbarbecue minder populair is, ligt meer aan het gezelschap. Slechts 0,2 procent van alle respondenten barbecuet graag met collega’s. In plaats daarvan doen ze dit liever met familie (48 procent) of vrienden (42 procent).

Personeel in het zonnetje zetten
Bert-Jan Lantinga, oprichter en eigenaar van The Butchery, reageert op de uitkomst: "Natuurlijk is de uitkomst van de enquête niet een directe afspiegeling van de werkelijkheid, maar het laat wel zien dat veel mensen barbecueën liever in de privésfeer houden met familie en vrienden. Een werkgever kan het personeel misschien beter verrassen met een BBQ-pakket zodat ze in hun eigen tijd met de grill aan de slag kunnen. En dan het liefst low & slow, want sinds corona is die barbecue-trend ook enorm toegenomen." 
Wat voor bedrijfsuitje dan wel geslaagd zou zijn? Uit een eerder onderzoek van de Nationale Vacaturebank blijkt dat de meeste werknemers hun voorkeur geven aan een sportief uitje. Natuurlijk mag deze wel afgesloten worden met lekker eten, zoals een barbecue. Maar de barbecue aansteken onder het genot van een borrel doen mensen toch liever met vrienden en familie!
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om u te gedragen op het bedrijfsfeest
 Op zoek naar een nieuwe baan? Ga barbecuen!
 Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
 Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10