Waarom 24x7 actieve bedrijven een ‘always on’ back-upoplossing nodig hebben
Always on vraagt om real-time databescherming
22 juli 2021 -
In ons dagelijkse leven zijn we steeds afhankelijker van moderne ‘always on’ IT-systemen. Dat blijkt wel uit het feit dat de geringste storing bij Google, Microsoft of Apple of zelfs maar een social network direct de wereldwijde nieuwskoppen haalt.
Volgens Gijsbert Janssen van Doorn, Director Product Management bij Zerto, leven we duidelijk in een tijdperk waarin de digitale infrastructuur zowel zijn belang als zijn kwetsbaarheid toont.
Always on vraagt om real-time databescherming
Janssen van Doorn legt uit: "Voor aanbieders van technologieplatforms en dienstverleners met digitale verdienmodellen is de impact van downtime direct voelbaar – op omzet, klantloyaliteit en merkreputatie. Ook al duurt de downtime soms slechts een paar minuten, het herstellen van de normale gang van zaken kan veel meer tijd in beslag nemen. Dat geldt in het bijzonder voor organisaties die voor hun data en workloads gebruikmaken van traditionele back-uptechnologie."
Het is lastig om de financiële gevolgen van downtime in cijfers uit te drukken voor individuele bedrijven. Uit een recent onderzoek door IDC blijkt echter dat het jaarlijkse gemiddelde voor bedrijven van elke omvang op 2,93 uur aan ongeplande downtime ligt. De kosten hiervan kunnen variëren van duizenden tot honderdduizenden euro’s per uur. Het terugdringen van downtime zal dus een forse impact hebben op het rendement op investeringen in nieuwe back-upoplossingen of het verbeteren van bestaande oplossingen.
Janssen van Doorn: "Het probleem met de traditionele back-upbenadering is dat die grotendeels ongewijzigd is gebleven sinds die tientallen jaren geleden voor het eerst werd gebruikt. Hierbij is sprake van periodieke snapshots in plaats van continue bescherming. Bedrijven die hun focus richten op ononderbroken dienstverlening aan klanten hebben echter behoefte aan een proces voor databescherming dat elke wijziging en elke update dekt, zodat alle nieuwe gegevens veilig en direct beschikbaar blijven."
Bedrijven die 24x7 actief zijn worden met diverse uitdagingen geconfronteerd die bovendien in complexiteit toenemen. Dan valt te denken aan ransomware-aanvallen, aantasting van de integriteit van databases of onopzettelijke verwijdering van gegevens. Volgens Janssen van Doorn kan de beschikbaarheid van data daarom niet langer los worden gezien van de beschikbaarheid van applicaties.
"Ransomware is voor bedrijven in alle delen van de wereld uitgegroeid tot een van de belangrijkste pijnpunten op het gebied van gegevensherstel. Zodra een organisatie daarmee wordt besmet, worden al hun bestanden versleuteld en ontoegankelijk. Als de laatste back-up de avond, een week of zelfs een maand voor de aanval werd gemaakt, heeft dat ernstige gevolgen. Sommige bedrijven kunnen zich slechts met de grootste moeite van de aanval herstellen. Als ze daar al überhaupt in slagen. Het herstellen van een back-up die een dag of een week oud is resulteert ook in gegevensverlies. Bovendien komen er ook veel tijd en kosten bij het gegevensherstel om de hoek kijken."
Moderne technologie voor de migratie van workloads maakt het mogelijk om applicaties probleemloos over te zetten van omgevingen op locatie naar een multi-cloudomgeving. Volgens IDC hanteert 70 procent van alle CIO’s een ‘cloud first’-strategie voor de hosting en het gebruik van applicaties. Dat betekent dat de beschikbaarheid en bescherming van data gelijke pas met elkaar moeten houden om optimale flexibiliteit en veerkracht te waarborgen. "Het moet ook in overeenstemming met de service level agreements voor de beschikbaarheid gebeuren," vult Janssen van Doorn aan. "Daarnaast moet ervoor worden gezorgd dat applicaties en data ondanks onderbrekingen beschikbaar blijven. Want klanten hebben tegenwoordig maar bar weinig tolerantie voor downtime en gegevensverlies."
De noodzaak van continuous data protection IDC gebruikt de volgende fraaie bewoordingen: "De noodzaak van steeds betere beschikbaarheid van applicaties en minder gegevensverlies geeft de aanzet tot een nieuwe generatie van continuous data protection (CDP)-technologie die bijdraagt aan een aanzienlijke reductie van de recovery point objectives (RPO’s)."
Janssen van Doorn legt uit: "CDP houdt legt automatisch wijzigingen van data bij. Elke versie van de bestanden die gebruikers aanmaken wordt lokaal of in een online data repository opgeslagen. Nieuwe schrijfbewerkingen worden voortdurend gerepliceerd en opgeslagen in een journaalbestand, zonder noemenswaardige belasting voor productieomgevingen. CDP houdt daarnaast wijzigingsblokken bij. Dit biedt eindgebruikers en beheerders de mogelijkheid om gegevens op uiterst fijnmazige wijze te herstellen naar elk gewenst tijdstip."
Continuous data protection zorgt ervoor dat data wordt opgeslagen met tussenpauzes van seconden in plaats van dagen of maanden. Dit stelt IT-afdelingen in staat om data snel te herstellen tot een paar seconden voordat er een onderbreking optrad. Dit is mogelijk voor één bestand of virtuele machine of voor een complete locatie.
De basisprincipes van CDP kunnen ook worden toegepast op back-ups en gegevensbewaring op de lange termijn. Janssen van Doorn: "Of het nu gaat om dagelijkse restores of het herstellen van bestanden, virtuele machines en/of specifieke volumes, het verschil tussen back-ups en disaster recovery is dat er bij back-ups geen sprake is van een calamiteit. Er hoeft daarom geen complete locatie te worden hersteld. Back-ups worden daarnaast meestal lokaal uitgevoerd, en restores vinden niet plaats vanuit een extern datacenter of de cloud. Traditionele disaster recovery biedt daarentegen bescherming tegen grootschalige verstoring van bedrijfsprocessen. Omgevingen worden op afstand hersteld. De focus ligt daarbij op een zogenaamde failover-infrastructuur."
De meeste bedrijven zijn verplicht om data langdurig op te slaan. Dit is onder meer nodig om te voldoen aan de eisen van de belastingwetgeving, andere regelgeving of interne vereisten. Een hoop van die data is niet van cruciaal belang voor de dagelijkse bedrijfsvoering en dient daarom te worden opgeslagen op kostenefficiënte media. Snel gegevensherstel heeft geen bijster hoge prioriteit. "Maar", zo vertelt Janssen van Doorn, organisaties hebben in elk van deze gevallen dezelfde herstelmogelijkheden nodig die RPO’s bieden van seconden in plaats van uren zonder daarvoor afhankelijk te zijn van snapshots die het functioneren van virtuele machines in productieomgevingen stopzetten of vertragen."
Bedrijven die zich als een betrouwbare partner positioneren moeten ervoor zorgen dat hun IT-infrastructuur in staat is om een oplossing te bieden voor het brede scala aan problemen die het ‘always-on’ model kunnen verstoren. Janssen van Doorn: "Het benaderen van back-ups als een continu proces maakt het mogelijk om de beschikbaarheid van diensten te waarborgen in aansluiting op de verwachtingen van klanten." Hij sluit af: "Bedrijven kunnen daarmee de uitdagingen van de verbonden digitale economie met vertrouwen aangaan en in het geval van een cyberaanval of technologische storing de normale gang van zaken direct herstellen."