zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen

Hybride evenementen zijn de toekomst en blijven ook na COVID-19 bestaan

22 juli 2021 - Even zag het ernaar uit dat we een ‘normale’ zomer tegemoet zouden gaan, zoals we die kennen van voor de pandemie. Maar helaas heeft het niet zo mogen zijn: de festivalzomer, waar velen zich op verheugden, is afgelast. Hoe ziet de toekomst van evenementen eruit na de coronapandemie? Multiscope deed onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Quadia.

Daaruit blijkt dat maar liefst 44 procent van de Nederlanders bereid is om een fysiek evenement te bezoeken, ook al is niet iedereen gevaccineerd. Bijna een derde (31 procent) wil dit niet en slechts een kwart (27 procent) is bang om COVID-19 of een ander virus op te lopen tijdens een evenement. Organisatoren van evenementen zitten in een lastig parket: gaan ze alle evenementen in de toekomst weer volledig fysiek organiseren of blijft een gedeelte online?



We missen het ‘dagje uit’ gevoel
Dat we de afgelopen anderhalf jaar veel gemist hebben door de coronapandemie is geen verrassing. Voor velen stond het leven op pauze vergeleken met andere jaren. Of het nu om een concert, theatershow of festival gaat: we misten het ‘dagje uit gevoel’, zegt maar liefst 39 procent van de Nederlanders. Daarnaast wordt ‘de vrijheid om te gaan en staan waar je wil’ gemist door een derde (34 procent).

Irritaties bij digitale evenementen
Tijdens de coronapandemie werden er gelukkig genoeg digitale activiteiten georganiseerd, van online pubquizen en virtuele escape rooms tot online beurzen en concerten. Toch zijn er nogal wat irritatiefactoren als het gaat om virtuele evenementen. Zo geeft vier op de tien Nederlanders (39 procent) aan dat ze zich het meest irriteren aan niet zelf kunnen rondlopen, gevolgd door niet 1-op-1 met mensen kunnen praten (34 procent). Achttien procent ergert zich aan slechte kwaliteit van het geluid.

Online is here to stay
Frank Schröder, Manager Marketing & Communicatie bij Quadia: "Helaas zijn veel van de versoepelingen vorige week weer ingetrokken en ook voordat dit gebeurde, kan ik me voorstellen dat er nog steeds onzekerheid heerste bij bedrijven. Want wat als we in het najaar weer in een soortgelijke situatie zitten waardoor fysieke evenementen nog steeds niet mogelijk zijn?"
Schröder vervolgt: "Als de pandemie ons iets heeft geleerd, dan is wel dat we echt veel online kunnen. Waar we voorheen vooral fysieke evenementen bezochten en tijdens de pandemie bijna alleen konden genieten van digitale evenementen, zien we nu een fusering van deze twee vormen; hybride evenementen. Mijn verwachting is dus ook dat niet alle bedrijven in de toekomst volledig teruggaan naar alleen maar fysieke evenementen. Online evenementen blijven ook na COVID-19 een mooie aanvulling."
De irritaties die in het onderzoek naar voren komen als het gaat om online evenementen kunnen volgens Schröder wel worden aangepakt. "Denk aan het inrichten van break-out rooms en goede interactiemogelijkheden zodat bezoekers 1-op-1-gesprekken kunnen voeren. Het is vooral belangrijk dat bedrijven onthouden dat een digitaal evenement organiseren niet zomaar iets is wat u  ‘even’ doet. Ondanks dat u niet hoeft te denken aan een locatie, parkeerplekken en catering, komt er genoeg bij kijken, in veel gevallen moet u helemaal terug naar de tekentafel."


 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
  Dit dekt uw verzekering als uw (zaken)reis is geannuleerd
 Promotionele branche ziet nog altijd kansen in coronacrisis
 Bezoekers zakelijke evenementen blijven thuis uit angst voor Corona-virus
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10