Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
Vooral recreatie- en horecasector klimt snel uit dal
20 juli 2021 -
De Nederlandse non-desk medewerkers zijn weer meer aan het werk. Vergeleken met week 1 van dit jaar worden er in de branches zorg en welzijn, recreatie, productie en warehousing, retail en e-commerce en horeca weer veertien procent meer uren gemaakt in de tweede week van juni.
Tot week 6 van dit jaar bleef het totaal aantal uren van alle branches samen nagenoeg hetzelfde, maar daarna werd langzaam de groei ingezet en in de laatste week van maart kwam deze voor het eerst boven de +tien procent uit. Dit blijkt uit data van Dyflexis, ontwikkelaar van soft- en hardware voor workforce management
Vooral na week 17, waarin de terrassen voor het eerst weer open mochten en de winkels zonder afspraak bezocht mochten worden, steeg het aantal gewerkte uren hard. Koploper in de urengroei is de recreatiesector, waar begin juni maar liefst 113 procent meer uren gedraaid worden dan aan het begin van het jaar. Ook in de branches horeca (+62 procent), en retail & e-commerce (+twaalf procent) is sterke groei te zien. Gemaakte uren in productie en warehousing zijn nagenoeg gelijk gebleven, en zorg en welzijn is het aantal met elf procent gedaald. Dit laatste is te verklaren omdat er in de dataset van Dyflexis vooral organisaties zitten in de niet-urgente zorg, zoals klinieken, tandartsen en dierenartsen.
Variabele en externe krachten in de lift
Werknemers met een variabel contract en externe krachten (zoals zzp'ers) zijn verantwoordelijk voor een groot deel van deze stijgende lijn. Zij lieten sinds week 1 een stijging zien van respectievelijk 72 procent en 42 procent. Ook werden er 23 procent meer uren gewerkt door studenten. De zigzagbeweging in de grafiek vanaf week 13 is te verklaren door de feestdagen in het voorjaar (o.a. koningsdag en Pasen). Daardoor werden er in sommige weken minder uren gedraaid.
Dit is zeker zo. In merk in mijn kaakpraktijk vooral dat het stressniveau bij veel werknemers ook terug de hoogte in geschoten is. Dit uit zich in hoofdpijn, stramme spieren rond de nek en kaak, ...
Cas
|
|
20
-
07
-
2021
|
11
:
33
uur
Ik werk al jaren met veel plezier met Dyflexis. Niet alleeen hun oplossingen op het gebied van Workforce Management, maar vooral hun kunde is wat hen onderscheidt.
Sinds kort gebruik ik het kloksysteem, de Rex-O-matic. Nu heb ik alle klokmomenten direct in het systeem en kan ik hierop anticiperen. Heel fijn!