zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie

Mensen misten: muziek, applaus en het getik van bestek

20 juli 2021 - Na meer dan een jaar pandemie, klinken dingen die voorheen normaal klonken nu bijna als een vage herinnering. Om erachter te komen wat we het meest hebben gemist, vroeg Jabra mensen van over de hele wereld naar de geluiden die ze missen. Het grote luistergeluk blijkt in kleine dingen te zitten.

De Nederlandse top vijf bestaat uit:


 
  • Geluid van bestek en gepraat in een restaurant – 61 procent
  • Livemuziek bij een concert – 60 procent
  • Applaus in een theater – 54 procent
  • Café geluiden – 53 procent
  • Gespetter en gelach bij het zwembad – 51 procent
  • Verrassend genoeg scoorden de geluiden in de sportschool niet hoog, wat erop wijst dat de pandemie een welkome onderbreking betekende van het gehijg en gepuf dat met trainen gepaard gaat. Slechts 28 procent van de deelnemers gaf aan dat ze de geluiden van de sportschool misten.
    Het muzikale erfgoed van Europa lijkt onze voorkeuren te hebben beïnvloed; meer dan driekwart van de Italianen (77 procent) mist muziek tijdens een concert, op de voet gevolgd door 73 procent van de Spanjaarden en 60 procent van de Nederlanders. Uit het onderzoek bleek zelfs dat livemuziek het geluid is dat overal ter wereld het meest wordt gemist.

    Geluk zit in de kleine dingen
    Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar, maar heeft de meeste mensen meer waardering doen krijgen voor de kleine dingen in het leven. Dit is terug te zien in de geluiden die mensen hebben gemist. Het zal niemand verbazen dat gespetter en gelach bij het zwembad hoog genoteerd staat, naast het geluid van het nachtleven. Nederlanders zijn dol op horeca en vakantie; nu meer dan ooit. Extra interessant is, dat geluiden die vroeger onopgemerkt zouden zijn gebleven, nu lijken te worden begeerd: zoals het lawaai van het verkeer en het geluid van drukke straten.
    Het gebrek aan sociale interactie is ook als een gemis uit de onderzoeksresultaten naar voren gekomen. Vooral respondenten tussen de zestien  en 34 jaar gaven aan vaker een koptelefoon te hebben gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie.
    "Ons leven veranderde snel toen de pandemie toesloeg. Nu, meer dan een jaar later, hebben mensen nagedacht over hoe hun leven er nu uitziet," zegt Claus Fonnesbech, Senior Director bij Jabra. "Geluid speelt een belangrijkere rol in ons dagelijks leven, meer dan mensen misschien zouden denken. Dit onderzoek toont aan dat geluiden die eerder alledaags of onopgemerkt leken, nu actief worden opgezocht."

    Muziek is populair tijdens de pandemie
    Hoewel een groot deel van de wereld livemuziek mist, lijkt het erop dat zij hun verlies hebben willen goedmaken door hun eigen huiskamerconcerten te organiseren. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten in Nederland geeft aan sinds het begin van de pandemie meer naar muziek te zijn gaan luisteren. Ook podcast waren populair. Van de ondervraagden tussen de 25 en 34 jaar gaf 32 procent aan méér naar podcasts te hebben geluisterd dan voorheen.

    Gewend aan de stilte
    Hoewel we veel geluiden uit ons dagelijkse leven van vóór de pandemie missen, zegt 33 procent van de mensen dat zij na de pandemie de voorkeur zullen geven aan rustigere locaties, tegenover 24 procent die de voorkeur zegt te geven aan locaties met veel rumoer en lawaai. Van de Nederlandse deelnemers die de voorkeur geven aan stilte, zegt 37 procent dat ze hun eigen tijd en ruimte nog meer zijn gaan waarderen, en maar liefst 47 procent dat ze simpelweg aan de huidige situatie gewend zijn geraakt.
    Van de ondervraagden die de voorkeur geven aan lawaaierige momenten, geeft 75 procent aan dat de reden hiervoor is dat ze terug willen naar de 'normale' drukte. Over het geheel genomen willen vooral de 55-plussers terug naar de drukte van het oude normaal (95 procent).
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
     Slechte kantoorakoestiek en luidruchtige collega’s verlagen productiviteit
     Werknemer stoort zich aan omgevingsgeluiden
     Ed Sheeran, Adele en Coldplay zorgen voor productiviteit
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10