zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties

Verdere invulling vitaliteitsbeleid noodzakelijk

20 juli 2021 - Nederlandse organisaties schenken nog relatief weinig aandacht aan het thema financiën bij het vormgeven en uitvoeren van hun vitaliteitsbeleid. Slechts een kleine meerderheid (53 procent) heeft dit thema in hun vitaliteitsstrategie opgenomen, beduidend minder dan de andere kernthema’s van vitaliteit: fysiek (66 procent), emotioneel (65 procent), sociaal (62 procent) en professioneel (75 procent).

Dat blijkt uit Aon's 2021 Global Wellbeing Survey in samenwerking met Ipsos. Hierin werd onderzocht hoe werkgevers omgaan met het thema vitaliteit en welke impact een vitaliteitsprogramma heeft op de prestaties van medewerkers van de organisatie. In totaal werden 1.648 organisaties wereldwijd, waarvan 205 in Nederland, bevraagd op diverse thema’s rondom vitaliteit aan de hand van vijf pijlers: financieel, emotioneel, sociaal, fysiek en professioneel.



Financiën net zo belangrijk als andere vitaliteitspijlers
De mindere aandacht voor financiën binnen het vitaliteitsbeleid van organisaties beperkt zich niet alleen tot Nederland. Waar 53 procent van de Nederlandse werkgevers aandacht heeft voor dit thema in hun beleid, is dit wereldwijd maar iets hoger (54 procent) en in de EMEA-regio zelfs nog minder (49 procent). Financiën worden dus door veel werkgevers nog niet als onderwerp gezien dat bijdraagt aan het verkrijgen van veerkrachtige medewerkers.
Opvallend, volgens Bas van der Tuyn, director propositions & business development bij Aon’s Health Solutions: "Het zorgen voor veerkrachtige medewerkers is een combinatie van investeren in alle vijf onderdelen van vitaliteit: fysiek, sociaal, emotioneel, professioneel en ook financieel. Iemand kan bijvoorbeeld nog zo gezond leven en fysiek in topconditie zijn, als die medewerker door geldzorgen in de problemen zit, kunnen er klachten ontstaan zoals stress of verminderde productiviteit. Het gaat om het totaalplaatu van die vijf onderdelen van vitaliteit dat zorgt voor veerkrachtige medewerkers en financiën zijn hier een wezenlijk onderdeel van."

Geldzaken
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse werkgevers de meeste initiatieven op financieel vlak bieden in de vorm van sparen voor het pensioen (86 procent), inkomensbescherming bij arbeidsongeschiktheid, aanbieden van kortingen (67 procent) en financieel advies (39 procent). Werkgevers lijken zich nog veel minder bezig te houden met de individuele geldzaken van medewerkers. Zo biedt slechts 27 procent een financieel vitaliteitsassessment aan. Ook ondersteuning bij krediet- en schuldenbeheer (21 procent) en dagelijks geldmanagement (vijftien procent) komen nog weinig voor in het vitaliteitsbeleid van Nederlandse organisaties. Van der Tuyn: "Er lijkt een soort angst te bestaan om het met medewerkers over geldzaken te hebben. Dat is zonde, want schulden of onzekerheid over geldzaken leiden tot minder veerkrachtigere medewerkers. Door bijvoorbeeld te vragen of medewerkers financiële vrijheid ervaren, krijgt u een ander gesprek dan wanneer u, gekscherend gezegd, naar iemands banksaldo vraagt. Met het invullen van een assessment kunnen waardevolle inzichten worden verkregen om medewerkers echt te helpen op financieel vlak."

Verdere invulling vitaliteitsbeleid noodzakelijk
Voor werkgevers is er ook voor de andere onderdelen van vitaliteit nog winst te boeken als het gaat om de invulling hiervan in hun vitaliteitsbeleid. Zo is ook het thema sociaal hierin nog vrij onderbelicht (62 procent) en komen emotioneel (65 procent) en fysiek (66 procent) bij een derde van de werkgevers niet voor in dit beleid. Alleen op het vlak van professioneel (75 procent) scoren Nederlandse werkgevers beduidend hoger, zelfs meer dan in de EMEA-regio (69 procent) en wereldwijd (68 procent). Van der Tuyn: "Er is dus nog voldoende ruimte voor Nederlandse organisaties om hun vitaliteitsbeleid, als dit al aanwezig is, aan te vullen met andere onderdelen. Het is goed om te zien dat er hierbinnen veel aandacht is voor het thema professioneel, maar ook de andere onderdelen van vitaliteit verdienen die aandacht."


 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werk-privébalans topprioriteit voor werknemers in Nederland
 Investeren in vitaliteit sleutel tot aantrekken en behouden van talent
 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10