Een op de drie supportprofessionals wordt altijd vervangen als hij of zij met vakantie gaat
Zeven procent gaat niet op vakantie zonder werktelefoon of -laptop
19 juli 2021 -
Maar liefst 33 procent van de supportprofessionals wordt altijd vervangen als hij of zij op vakantie gaat. Dit blijkt uit onderzoek van Schoevers, het opleidingsinstituut voor startende en ervaren managementsupportprofessionals, en Public Support, detacheerder voor secretaresses en prouctondersteuners. Bij nog eens 33 procent wordt soms vervanging geregeld.
Waar in veel beroepsgroepen het werk nog op de werknemer ligt te wachten als diegene terugkomt van vakantie, is dit slechts voor 34 procent van de supportprofessionals iedere keer het geval. Toch betekenen deze cijfers niet dat alle professionals zorgeloos op vakantie gaan. Zeven procent kan het niet laten om de werktelefoon of -laptop mee op vakantie te nemen.
"In weinig beroepen wordt er direct vervanging geregeld als een medewerker op vakantie gaat," stelt Marinel van de Velde, directeur TopSecretaresses Public Support. "Dat dit bij supportprofessionals wel gebeurt, toont dat zij een onmisbare schakel binnen een bedrijf zijn. Het regelen van vervanging is een geruststelling voor het bedrijf, maar ook voor de supportprofessional zelf. Zij hoeven zich geen zorgen te maken dat er een puinhoop op ze wacht als ze terugkomen van vakantie."
Einde van het vakgebied?
Is deze beroepsgroep in de toekomst ook onmisbaar? Supportprofessionals hebben in elk geval niet het idee dat hun vakgebied zal verdwijnen. Slechts elf procent heeft deze angst. Digitalisering zal wel invloed op het vakgebied hebben, zo denkt ruim een kwart (28 procent) dat een deel van de baan verdwijnt als gevolg van meer digitale processen.
Rob Rijbroek, directeur Schoevers. "Digitalisering zorgt voor verandering binnen veel beroepen en zal ook invloed hebben op de werkzaamheden van supportprofessionals. Dit betekent niet dat hun rol overbodig zal worden. Dat er vervanging tijdens vakantie wordt geregeld laat immers wel zien hoe belangrijk zij zijn, maar dit kan wel wat aanpassingen van de professional vragen. Het is daarom belangrijk dat zij zich altijd blijven ontwikkelen om zo de laatste kennis en kunde te hebben in het digitale tijdperk. Zo kan het bijvoorbeeld raadzaam zijn om als professional meer te investeren in IT- of organisatievaardigheden door middel van bijvoorbeeld bijscholing. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat deze skills de komende jaren van groot belang zijn."