zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager speelt belangrijke rol bij het creëren van een duurzame uitstraling

Zowel personeel als consumenten hechten steeds meer belang aan duurzaamheid

16 juli 2021 - Zowel personeel als consumenten hechten steeds meer belang aan duurzaamheid. Daarom kunnen bedrijven maar beter investeren in duurzame processen en hun ecologische voetafdruk verkleinen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een groene-energieleverancier of door zelf hernieuwbare energie op te wekken.

Dit geven althans de specialisten in  energie vergelijken van Energieleveranciers.nl aan.. Zij hebben het onder meer over de rol van duurzaamheid bij employer branding en leggen uit hoe ook de manager daarbij niet onbelangrijk is. Volgens de specialisten kunnen bedrijven maar beter investeren in duurzaamheid en groene energieopwekking: "Het was al langer bekend dat consumenten steeds meer op duurzaamheid letten bij aankoopbeslissingen. Uit onderzoek blijkt nu ook dat het vertrouwen in merken bij consumenten toeneemt naarmate bedrijven een positieve bijdrage aan de maatschappij leveren. Dit is bij ongeveer 60 procent van de consumenten het geval en dit cijfer stijgt jaar na jaar. Vooral bedrijven als Greenchoice, Tony's Chocolonely en Tesla scoren heel goed bij consumenten. Niet toevallig gaat het om Greenchoice en Tesla, bedrijven die die zich bezighouden met energie. Het toont aan dat Nederlandse ondernemingen er goed aan doen om in te zetten op duurzaamheid. Het opwekken van groene energie is daar een voorbeeld van, maar er zijn ook talloze andere manieren om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden."



Duurzaamheid en personeel
"Ook managers spelen hier een belangrijke rol in," geven de specialisten aan. "Zij zijn het namelijk die de duurzame boodschap uitdragen. Communicatiemanagers doen dit extern, terwijl de personeelsmanager dan weer zorgt voor de interne communicatie. Het belang van interne communicatie mag niet worden onderschat. Ook het personeel hecht namelijk veel belang aan duurzaamheid. Ze werken veel liever voor een duurzaam bedrijf. Dit blijkt onder meer uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door wervingsbureau The Sustainable Recruite,r" gaan ze verder.
"Een kanttekening is dat duurzaamheid voor starters een minder grote rol speelt bij carrièrekeuzes, terwijl mediors en seniors het meest met duurzaamheid bezig zijn. Verder blijkt dat wo'ers het meest met duurzaamheid rekening houden en hbo'ers het minst. Hoe dan ook is het iets waar een personeelsmanager op in kan spelen, bijvoorbeeld bij het uitschrijven van vacatures. En ook bij employer branding of het creëren van een werkgeversidentiteit kan duurzaamheid zeker een rol spelen," leggen de tot nu toe anonieme specialisten uit.

Duurzaamheid uitstralen zonder aan greenwashing te doen
"Voor de communicatiemanager zijn er dan weer andere uitdagingen. Het is namelijk heel belangrijk om misplaatste of misleidende duurzaamheidsclaims te voorkomen. Dit wordt ook wel eens greenwashing genoemd. De ACM heeft al aangegeven dat het zo'n misleidende duurzaamheidsclaims zal onderzoeken en zelfs zal bestraffen. Ook onze communicatiemanagers worden daarmee geconfronteerd. Zo mogen we bijvoorbeeld niet meer zeggen dat een energieleverancier '100 procent groene stroom en gas' levert. Dit is volgens de ACM verwarrend en doet uitschijnen dat ook het gas groen is, terwijl het bijvoorbeeld niet om biogas gaat maar om CO2-gecompenseerd gas. Wel mogen we zeggen dat een energieleverancier 'gas en 100 procent groene stroom' levert, omdat de verwarring daar niet kan ontstaan. Het is met andere woorden belangrijk dat medewerkers heel duidelijk en eerlijk communiceren over duurzaamheidsclaims. Communicatiemanagers moeten daar duidelijke richtlijnen voor opstellen," geeft Energieleveranciers.nl ten slotte aan.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Verduurzaming hoog op agenda CFO’s
 Digitalisering en duurzaamheid steeds meer hand in hand
 IT-professional voelt zich verantwoordelijk voor klimaatvriendelijke bedrijfsvoering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10