zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgever doet nog niets om fietsen naar het werk te stimuleren

Fiets van de zaak kan nog aantrekkelijker

13 juli 2021 - Steeds meer werkgevers geven aan, hun werknemers te stimuleren om de fiets voor zakelijk gebruik in te zetten. Maar de werknemer voelt dit nog niet zo. Er is dus nog volop winst te boeken, want ruim de helft van de bedrijven doet op dit moment nog niets om hun personeel op de fiets, e-bike of speed pedelec te krijgen.

 "Terwijl de bereidwilligheid onder werknemers juist groeit. En de voordelen van de fiets evident zijn", aldus Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive.


Uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive onder ruim 1.000 werkende Nederlanders blijkt dat 24 procent van de werkgevers de fiets als alternatief vervoersmiddel promoot onder haar werknemers. Een stijging van zes  procent ten opzichte van 2020, toen ALD Automotive deze zelfde vraag stelde aan professionals. Dit jaar blijkt dat 55 procent van de bedrijven nog geen actief beleid voert om medewerkers op de fiets naar het werk te krijgen.
 
Woon-werkafstand lijkt barrière
ALD Automotive ziet ondertussen de bereidwilligheid onder werknemers toenemen. Procentueel zit het aantal werkenden dat naar zijn werk fietst in de lift. 51 procent spreekt de wens uit om met enige regelmaat de fiets te pakken. Bijna een kwart van de werkende Nederlanders zou post-corona zelfs elke dag wel op de fiets naar het werk willen. Voor corona was dit nog negentien  procent. "Hier liggen dus kansen die we beter kunnen benutten. Vooralsnog lijkt afstand voor veel mensen nog de grootste barrière, terwijl voor de meeste mensen deze afstand met een e-bike of speed pedelec eenvoudig te overbruggen is. Helemaal als de fiets via de werkgever aangeboden wordt," aldus van der Horst.
 
Fietsprikkel ontbreekt
Uit het onderzoek blijkt ook, dat 62 procent van de werknemers verwacht vaker te gaan fietsen van en naar het werk wanneer zij via de werkgever in aanmerking komen voor een leasefiets. Van der Horst: "De meeste werkenden bezitten een gewone stadsfiets. Deze is niet altijd even geschikt om langere afstanden te overbruggen. Via de werkgever kunnen werknemers makkelijker in het bezit komen van een e-bike, die ervoor zorgt dat u eenvoudig woonwerk-afstanden van vijftien-25 kilometer kunt afleggen."
Ruim een vijfde, 21 procent, geeft daarnaast aan dat opfrismogelijkheden op het werk ook zouden helpen om vaker de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken. Andere manieren om als werkgever ervoor te zorgen dat medewerkers vaker gaan fietsen, is door er een financiële vergoeding (38 procent) of er een spaar- of loyaliteitsprogramma (34 procent) tegenover te zetten.
 
Schaf bijtelling af
Per 2020 is de forfaitaire bijtelling op de fiets vereenvoudigd met een vaste bijtelling van zeven procent. Een goede start, maar dat kan nog aantrekkelijker. In België bijvoorbeeld groeit het aandeel van de leasefiets erg sterk. Daar wordt aanschaf en gebruik namelijk substantieel door de overheid gestimuleerd. Zo betaal je als werknemer bij onze zuiderburen geen bijtelling als u gemiddeld één dag per week fietst en mag de werkgever reiskostenvergoeding betalen op de dagen dat de fiets van de zaak gebruikt wordt. Ook zijn in België aanpassingen aan het bedrijfspand, zoals laad- en opfris faciliteiten volledig aftrekbaar. "Daar zou de Nederlandse overheid een voorbeeld aan kunnen nemen," vindt van der Horst.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders fietsen vaker naar het werk, maar dat kan nog veel vaker
 Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 Kwart professionals verwacht vaker te fietsen door corona
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10