zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft publieke organisaties kan personeelstekort niet opvangen

Veilige werkomgeving is cruciaal

9 juli 2021 - Driessen Groep deed onderzoek naar de status van HRM in de publieke sector. De resultaten zijn gepubliceerd in de HRM Barometer 2021 – 2022. Daaruit blijkt dat de publieke sector niet in staat is om een dreigende personeelstekort op te vangen. Bijna twintig procent van medewerkers overweegt een andere baan als ze weer volledig op kantoor moeten werken na corona.

Verder blijkt dat een veilige omgeving van cruciaal belang is in de publieke sector.



Welzijn, gezondheid & vitaliteit belangrijkste thema
In het onderzoek worden zowel HRM-professionals (beïnvloeders en mede verantwoordelijken op het gebied van HRM) als medewerkers uit de publieke sector bevraagd. ‘Welzijn’, ‘gezondheid’ en ‘vitaliteit van medewerkers’ worden als topprioriteit benoemd door HRM-professionals in de sectoren zorg, onderwijs, overheid en cultuur. Ook het thema ‘opleiding en ontwikkeling’ is belangrijker dan ooit tevoren. Daarnaast staan ‘werkgeluk’ en ‘goed werkgeverschap’ hoog op het lijstje.

Medewerkers vinden welzijn, gezondheid, vitaliteit en werkgeluk het belangrijkst
Dit is redelijk in lijn met waar medewerkers vinden dat HRM zich op moet focussen. Zij vinden dat er aandacht moet zijn voor ‘welzijn’, ‘gezondheid en vitaliteit’ én ‘werkgeluk’. Ook ‘salaris’ en ‘arbeidsvoorwaarden’ worden nadrukkelijk als aandachtsgebied benoemd. 

HRM-thema’s verschillen per sector
De HR-thema’s tussen de deelsectoren overheid, onderwijs, zorg en cultuur verschillen onderling. Zo is ‘diversiteit en inclusie’ in de cultuursector het op één na belangrijkste thema. In de andere sectoren speelt dit thema veel minder. Binnen de overheid blijkt ‘werkgeluk’ geen zwaarwegend thema meer te zijn. Het onderwijs heeft minder aandacht voor ‘salaris en arbeidsvoorwaarden’ en, evenals de overheid, juist veel meer aandacht voor ‘strategische personeelsplanning’.

De coronacrisis heeft veel impact op werken in de publieke sector
Welke impact heeft de coronacrisis gehad op de werkzaamheden voor (semi) ambtenaren? Organisaties hebben er razendsnel voor gezorgd dat medewerkers hun werk zo goed mogelijk konden blijven doen. En dat zien we terug in de cijfers. HRM-professionals en medewerkers geven unaniem aan dat een aantal zaken verbeterd is sinds de coronacrisis. Denk hierbij aan: ‘communicatie vanuit de directie’, ‘waardering voor het werk’, ‘ontwikkelingsmogelijkheden’ en ‘aandacht voor vitaliteit, werkgeluk en werkdruk’. Stuk voor stuk thema’s die zowel werkgevers als werknemers als ‘beter’ ervaren sinds maart 2020. Met als koploper: 'aandacht voor vitaliteit'. Het thema ‘ontwikkeling’ blijft iets achter, wat te verklaren is, het lijkt erop dat veel organisaties de crisis hebben gebruikt om orde op zaken te stellen. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële resultaten VVT-sector onder druk door personeelstekorten
 Kloof tussen gevraagd personeel en gewenste baan groeit
 Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
 Personeelstekort? Zo haalt u nieuwe talenten binnen en behoudt u ze!
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10