5 november 2001 -
Volvo is het favoriete automerk onder zakenmensen. Dit blijkt uit het marktonderzoek Leasing Personenwagens 2001 dat onderzoeksbureau Heliview Marketingservice heeft uitgevoerd onder 1.000 Nederlandse bedrijven en instellingen met tien of meer werknemers.
Dit jaar is er een toename van het aantal zakelijk gereden kilometers. De gemiddelde lpg-leasebak legt in 2001 42.700 kilometer af tegen 38.600 in 2000.
Het gebruik van de zakelijk gebruikte auto is geïntensiveerd. Het lijkt er op dat de auto van de zaak niet alleen voor woon-werkverkeer en voor privé-verkeer wordt gebruikt, maar steeds vaker voor zakelijk verkeer.
Momenteel worden er bij bedrijfsvestigingen met minstens 10 werknemers in totaal 876.678 auto’s zakelijk gebruikt. In de ICT-sector heeft 91% van de werknemers een auto voor zakelijk gebruik. De industrie, de non-profitsector en de zakelijke dienstverlening blijven hierbij met 76-78% iets achter.
Net als in 2000 maakt ongeveer 39% van alle vestigingen gebruik van leasewagens. In 1999 was dit nog 47%. In totaal werden er ca. 398.000 personenwagens geleast, exclusief extreem grote wagenparken. In de industrie rijdt de directie bij bijna alle bedrijven in een auto van de zaak. Bij non-profit organisaties daarentegen, wordt door de directie met 27% nog het minst gebruik gemaakt van de auto van de zaak. De top-5 van auto’s waarin directieleden zich verplaatsen is:
1. Volvo (19%) 2. BMW (16%) 3. Mercedes Benz (14%) 4. Audi (10%) 5. Volkswagen (9%)