Het geheim van Dell: militaire precisie en discipline
26 september 2004 -
Met een productie van 30 miljoen computers per jaar is Dell 's werelds grootste pc-producent. Hoe heeft grondlegger en (inmiddels ex-)CEO Michael Dell dat toch voor elkaar gekregen? Vooral met miltaire precisie en discipline.
Dell staat bekend om zijn unieke verkoopconcept: direct aan de klant, zonder tussenhandelaren. Michael Dell begon er als 19-jarige mee en is er groot mee geworden.
Zuinigheid Maar de directe verkoop is niet de enige pijler waarop de computerproducent zijn succesformule baseert. Ook zuinigheid is belangrijk: de bedrijfsuitgaven beslaan minder dan tien procent van de omzet. En in het productieproces heersen een discipline en precisie zoals je die verder alleen in het leger tegenkomt. Ze leveren computers op die minstens tien procent goedkoper zijn dan die van de concurrentie, en een omgekeerd evenredige omzet.
Gemor De harde aanpak van Dell leverde ook gemor op onder het personeel, zo bleek uit een 'Tell Dell' enquête in 2001. Sindsdien is het regime een beetje versoepeld, maar dan ook echt maar een klein beetje. Het motto blijft: 'Wie zich niet inspant, is hier niet op zijn plaats'. Wel heeft Michael Dell zijn plaats als CEO inmiddels afgestaan aan zijn vice-president Kevin Rollins. Maar dat is louter een kwestie van waardering en respect voor zijn goede vriend Kevin, aldus Dell, die zelf voorzitter blijft van de raad van toezicht.
Bron:Marketing Online