zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De cyberdreiging van vaccinaties

Intensievere oplichtingsactiviteiten rond COVID-19-vaccins

10 mei 2021 - Oplichters zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de gegevens van gebruikers te stelen. Vorig jaar werd een volledig nieuwe categorie van mogelijkheden een van de meest winstgevende oplichtingspraktijken voor fraudeurs. Zij maakten op grote schaal gebruik van COVID-19-gerelateerde spamberichten en phishingpagina's om te profiteren van het meest alarmerende en spraakmakende nieuwsbericht van het jaar.

Volgens een nieuw Kaspersky-rapport, "Spam and Phishing in Q1 2021", blijven oplichters deze epidemiologische uitdaging uitbuiten - deze keer met de nadruk op het vaccinatieproces. 


Kaspersky-experts ontdekten verschillende soorten phishingpagina's, die over de hele wereld zijn verspreid. Naast spamberichten worden ontvangers ook uitgenodigd om een vaccin te halen, deel te nemen aan een enquête of een diagnose te stellen voor COVID-19. Zo ontvingen sommige gebruikers uit het Verenigd Koninkrijk een e-mail die afkomstig leek te zijn van de National Health Service van het land. De ontvanger werd uitgenodigd voor een vaccinatie, nadat eerst de wens om te worden gevaccineerd was bevestigd door op een link te klikken.
Om een vaccinatieafspraak te maken, moest de gebruiker een formulier invullen met persoonlijke gegevens, waaronder bankgegevens. Daardoor gaven zij hun financiële en persoonlijke gegevens aan de aanvallers.

Nepvaccinaties en - behandelingen
Een andere manier om toegang te krijgen tot de persoonsgegevens van gebruikers was via nepvaccinatie-enquêtes. Oplichters stuurden e-mails uit naam van grote farmaceutische bedrijven die COVID-19-vaccins produceren en vroegen aan de ontvanger om deel te nemen aan een korte enquête.
Alle deelnemers werd een cadeau beloofd voor hun deelname aan het onderzoek. Na het beantwoorden van de vragen werd het slachtoffer doorgestuurd naar een pagina met het ´cadeau´. Om de prijs in ontvangst te nemen, werd de gebruiker gevraagd een gedetailleerd formulier met persoonlijke informatie in te vullen. In sommige gevallen vroegen de aanvallers om betaling van een symbolisch bedrag, voor bezorging van het ‘cadeau’. 
Ten slotte troffen Kaspersky-experts spambrieven aan waarin diensten werden aangeboden namens Chinese fabrikanten. In de e-mails werden producten aangeboden om het virus te diagnosticeren en te behandelen, maar de nadruk lag op de verkoop van vaccinatiespuiten.
"In 2021 zagen we een voortzetting van de trends van 2020. Cybercriminelen maken nog steeds actief gebruik van het COVID-19-thema om potentiële slachtoffers te lokken. Naarmate er coronavirusvaccinatieprogramma's zijn geïntroduceerd, hebben spammers het proces overgenomen als lokaas. Het is belangrijk te onthouden dat hoewel dergelijke aanbiedingen er zeer gunstig uitzien, de kans op een succesvolle deal nihil is. De gebruiker kan voorkomen dat hij gegevens of, in sommige gevallen, geld verliest als hij waakzaam blijft voor de vermeende lucratieve aanbiedingen die online worden verspreid," aldus Tatyana Shcherbakova, beveiligingsexpert bij Kaspersky.

Tips
Om te voorkomen slachtoffer te worden van oplichterij, adviseert Kaspersky gebruikers:
•              Sceptisch te zijn over ongewoon genereuze aanbiedingen en promoties
•              Controleren of berichten van betrouwbare bronnen afkomstig zijn
•              Geen links volgen van verdachte e-mails, instant messages of sociale netwerkcommunicatie
•              De echtheid controleren van websites die ze bezoeken
•              Een beveiligingsoplossing installeren met up-to-date databases die kennis bevatten over de nieuwste phishing- en spambronnen
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
 Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
 Terugkeer naar kantoor: Donderdag wordt de nieuwe maandag
 Vaccinatie-economie: twee jaar van pieken en dalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10