Loyaliteitsprogramma's: effectief maar ook erg duur
21 september 2004 -
De detailhandel maakt steeds meer gebruik van de klantenkaart of spaarsystemen. Econome Jorda Leenheer onderzocht het effect van deze loyaliteitsprogramma's. Het bevoordelen van trouwe klanten blijkt een goede strategie om de omzet te verhogen, maar om ook winstgevend te zijn, moeten ondernemers terdege rekening houden met de hoge kosten ervan.
Korting minder effectief
De vormgeving van het loyaliteitsprogramma (speciale klantendagen, cursussen of activiteiten) blijkt overigens vaak doorslaggevender voor het succes dan de hoogte van de geboden kortingen of het rendement op het spaarsysteem.
Verkoopgegevens Leenheer concludeert ook dat bedrijven de grote hoeveelheid aan verkoopgegevens die de klantenkaart oplevert vaak maar amper benutten, terwijl bijvoorbeeld verkoopdata veel informatie kan bieden voor marketing managers. Zij adviseert bedrijven tenslotte heldere informatie te verschaffen over het gebruik van klantengegevens. Leenheer promoveert deze week aan de Universiteit van Tilburg.
Bron:Marketing Online