Vier tips van de IT-specialist voor veilig en verantwoord thuiswerken
De belangrijkste lessen voor een veilig thuiskantoor
21 april 2021 -
De coronacrisis heeft de manier van werken voor mensen met een kantoorbaan enorm veranderd. Dat we, als alles weer normaal lijkt te worden, weer vijf dagen naar kantoor gaan, lijkt dan ook een illusie. We werken allemaal inmiddels al langer dan één jaar vanuit huis en in Nederland wil één op de vier thuiswerkers ook na de crisis grotendeels thuiswerken, zo blijkt uit onderzoek van TNO.
Het inrichten van een prettige en vooral veilige manier van werken via het thuiskantoor is dan ook essentieel. Uit onderzoek van Kingston Technology blijkt dat veel thuiswerkers weinig technische ondersteuning vanuit IT hebben gehad bij het opzetten van hun thuiskantoor. In Nederland heeft slechts 23 procent van de thuiswerkers ondersteuning gekregen vanuit hun werkgever. Door de hybride manier van werken ligt er veel meer focus op de veiligheid van thuiskantoren. Dit zijn de belangrijkste lessen die U moet weten volgens David Clark, een van de 30 meest invloedrijke leiders en denkers op het gebied van sociale media, risicobeheer en regelgevende technologie in de UK.
1. Beveiliging vanuit huis
Op kantoor is de veiligheid van het IT-landschap heel vanzelfsprekend dankzij de inspanningen van werkgevers en IT-afdelingen. Maar hoe werkt dat wanneer u thuis achter uw laptop zit? Hier komt een VPN-verbinding (veilige internetverbinding) bij kijken. Een VPN zorgt voor een veilige verbinding tussen u en het internet. Al uw internetverkeer wordt als het ware door een virtuele, versleutelde tunnel gestuurd. Het is dan ook niet aan te raden om uw bedrijfslaptop zomaar aan andere mensen uit te lenen.
Maak daarnaast altijd gebruik van een beveiligd wifi-netwerk. Log dus nooit zomaar met uw werklaptop in op een openbaar netwerk zoals op het terras of op een vliegveld. Download zelf ook niet zomaar tools voor uw laptop. Dit kan namelijk zorgen voor een onofficiële ‘way of working’. Gebruik de tools die de werkgever voorschrijft, om ook thuis aan de juiste manier van werken te voldoen. Tot slot kunt u ook heel eenvoudig uzelf nog extra beschermen: zorg dat u uw webcam afschermt wanneer u deze niet gebruikt. Op die manier weet u zeker dat er niemand mee kijkt.
2. De manier waarop we met data omgaan
We werken dagelijks met verschillende soorten informatie en data. Een centrale, beveiligde server kan dienen als veilige plek voor de opslag van deze informatie en data. Beschikt u niet over een centrale plek voor uw werkdocumenten? Maak dan regelmatig een back-up om data veilig te stellen op een SSD, USB of externe harde schijf. Op die manier weet u zeker dat nuttige informatie niet verloren gaat. Wat veel mensen niet weten, is dat digitale meetings een hele hoop data vreten. Het verbruik van deze meetings kunt u achterhalen door de ‘Task Manager’ te openen of naar de instellingen van uw laptop te gaan. Extra, extern geheugen is hiervoor de oplossing. Op die manier kunt u prettig blijven werken en eenvoudig schakelen tussen video calls met collega’s en uw dagelijkse werkzaamheden.
3. Blijf up-to-date
We kennen het allemaal wel: einde werkdag klappen we in één vloeiende beweging onze laptop dicht. Hierdoor start je pc vaak niet geheel opnieuw op u je deze de volgende dag weer aan zet. Start regelmatig de laptop opnieuw op om ervoor te zorgen dat uw laptop alle applicaties en updates kan uitvoeren. Zorg er daarnaast voor dat u altijd gehoor geeft aan verzoeken of updates. Een verouderde versie van Google Chrome of Microsoft is gevoeliger voor beveiligingsinbreuken. Tot slot nog iets anders wat u up-to-date moet houden: uw wachtwoord. Wijzig regelmatig wachtwoorden om diefstal van data te voorkomen.
4. Cyberaanvallen maken geen onderscheid tussen kantoor of thuis
Werknemers dienen zelf cyberaanvallen, zoals malware en phishingmails, buiten de deur te houden. Dat is nogal een uitdaging in de tijd waarin zulke aanvallen toenemen. Deze aanvallen worden vaak per mail of link verstuurd. Open dus niet zomaar mails van onbekenden. Een korte checklist: controleer het mailadres, de naam van de afzender, tekstuele fouten, let op linkjes en klik nóóit zomaar ergens op.