zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’

Opvallen in sollicitatieprocedure: blijf weg bij clichés

9 april 2021 - Een originele sollicitatiebrief schrijven blijkt een hele opgave. Nederlandse sollicitanten gebruiken namelijk veelvuldig clichés in hun brieven. De woorden ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’ gebruiken zij het vaakst om zichzelf te beschrijven. Dit en meer blijkt uit internationaal onderzoek van CVster, dat 340.118 brieven analyseerde om de grootste sollicitatieclichés bloot te leggen.

Nederlandse werkzoekenden laten in hun sollicitatiebrief graag blijken dat zij zich willen blijven ontwikkelen en toegewijd zijn aan hun werk. Woorden als ‘leergierig’, ‘enthousiast’ en ‘gepassioneerd’ staan namelijk ook in de top tien. Wie op wil vallen met zijn of haar sollicitatiebrief, kan het beste deze omschrijvingen van zichzelf vermijden.


 
  • Team(player)
  • Gemotiveerd
  • Ambitieus
  • Leergierig
  • Oplossingsgericht
  • Enthousiast
  • Zelfstandig
  • Gepassioneerd
  • Flexibel
  • Zakelijk
  • Ook elders in West-Europa is teamplayer het grootste cliché, maar daarnaast komen woorden als klantgericht (#2), geïnteresseerd (#3) en gepassioneerd (#4) hoog op de ranglijst uit.

    Oost-Europeanen meer resultaatgericht
    sollicitatiebrieven uit het oosten van Europa schetsen een ander beeld. Daar zijn sollicitanten vooral resultaatgericht en leggen zij minder nadruk op hun persoonlijke ambities. In Tsjechië zijn veelvoorkomende woorden in sollicitatiebrieven bijvoorbeeld ‘gestructureerd’ en ‘taakgericht’, terwijl men zichzelf in Polen opvallend vaak klantgericht noemt.

    Opvallen in sollicitatieprocedure: blijf weg bij clichés
    Om op te vallen met een sollicitatiebrief, is het verstandig om weg te blijven bij clichés. Dit advies geeft Menno Olsthoorn, oprichter van CVster: "Die clichés gebruiken immers veel andere sollicitanten ook. Bent u toch een echte teamplayer? Beschrijf dan een ervaring waaruit dat blijkt. Of doe eens elders inspiratie op voor uw sollicitatiebrief. Kijk niet welke woorden er in een vacaturetekst worden gebruikt, maar ga bijvoorbeeld in gesprek met een vriend of familielid om te ontdekken wat u typeert."
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Culture fit doorslaggevend voor recruiters
     Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
     Nederlander is op cv vooral sportief en weinig creatief
     In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10