zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pandemie zet ook Nederlandse bedrijven aan tot aannemen op basis van vaardigheden

Bijna de helft (48 procent) van de banen werden in 2020 ingevuld door werknemers die naar een nieuwe bedrijfstak of functie overstapten

2 april 2021 - Bedrijven beoordelen professionals naast directe ervaring en kwalificaties ook steeds vaker op vaardigheden. Bijna de helft (48 procent) van de banen in Nederland afgelopen jaar werd ingevuld door werknemers die naar een bedrijfstak of functie overstapten waar ze nog geen eerdere ervaring in hadden, blijkt uit data van LinkedIn.

De pandemie heeft professionals - soms noodgedwongen - aangezet tot een switch van sectoren waar meer kansen liggen. Dat heeft ook gevolgen voor de manier waarop bedrijven hun wervingsproces inrichten, met meer nadruk op vaardigheden en algemeen potentieel bij de beoordeling van kandidaten. Microsoft en LinkedIn hebben daarom als doel gesteld om in 2021 250.000 bedrijven wereldwijd te helpen om werknemers op basis van vaardigheden aan te nemen. Dat gebeurt onder andere via Skills Path: een manier voor bedrijven om talent te recruiten aan de hand van skills en zo de mismatch tussen vraag en aanbod verder te dichten. 


Arno Nienhuis, LinkedIn Director Benelux: "Om het aannemen van nieuw talent eerlijker en effectiever te maken, helpt het bedrijven om niet uitsluitend te focussen op de werkervaring van kandidaten. Werven op basis van skills zal dan ook alleen maar belangrijker worden, zeker ook voor de banen van de toekomst. Vaardigheden zijn de motor van groei."
 
Skills voor de banen van de toekomst
Dat het aanleren van nieuwe skills in de lift zit, blijkt ook uit gegevens van Microsoft en LinkedIn. In de afgelopen 6 maanden hebben Microsoft en LinkedIn wereldwijd 30 miljoen mensen -  onder wie meer dan 600.000 Nederlanders - geholpen met het aanleren van een breed scala aan (digitale) vaardigheden voor de banen van nu en morgen. Microsoft en LinkedIn deden onderzoek naar banen waar momenteel het meeste werk in te vinden is en bieden deze trainingen aan via het platform Werk in het Vooruitzicht
 Nienhuis: "Populaire richtingen voor om- en bijscholing zijn onder andere data analist, software developer, IT-administrator, grafisch ontwerper en klantenservice medewerker. Banen met een digitale component, binnen én buiten de technologie- en ICT-sector. We moeten blijven investeren in gerichte om- en bijscholing voor de banen van de toekomst. Dat is essentieel om mensen aan werk te helpen en om bedrijven te helpen aan de professionals die ze nodig hebben."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twee op drie salesprofessionals: “Vak veranderd door corona”
 Veel Europeanen door pandemie begonnen met leren programmeren
 Grote knowledge gaps in IT remmen innovatie en ontwikkeling
 Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10