15 september 2004 -
De consument gaat steeds meer op zijn gevoel af. Vandaar dat de tastzin steeds belangrijker wordt als onderscheidende factor. Als een product goed aanvoelt of prettig in de hand ligt, kan dat bijdragen aan het succes.
Duitse bouwvakkers
De Duitse bouwvakkers waren er niet blij mee dat Veltins de vorm van zijn flesjes veranderde. Het bolvormige flesje, dat zo lekker in de hand lag, was vervangen door een gewoon pijpje. De omzet kelderde en Veltins is op zijn schreden teruggekeerd. Het toont het belang aan van de tastzin.
Reliëf in advertentie Bij het ontwerpen van producten wordt aan dit aspect steeds meer aandacht besteed. Van scheerapparaten en auto's tot computermuizen en stofzuigers: bij het ontwerp van nieuwe producten wordt de laatste jaren niet alleen rekening gehouden met de 'look', maar ook met de 'feel'. Zelfs in de reclame rukt de tastzin op. BMW kwam begin dit jaar met advertenties waarin reliëf was aangebracht, zodat de lezer niet alleen kon kijken, maar ook voelen.
Bron:Marketing Online