zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste Nederlandse bedrijven hebben geen structureel diversiteitsbeleid

Diversiteit en inclusie als modewoorden, maar verankering nog mijlenver weg

18 maart 2021 - Het Nederlandse bedrijfsleven wordt al een aantal jaren gevoed met discussies die diversiteit en inclusie moeten bevorderen, denk aan Black Lives Matter, een vrouwenquotum en leeftijdsdiscriminatie. Dit heeft helaas nog niet bijgedragen aan een verbetering: 58,6 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen structureel diversiteit en inclusie beleid.

Dat blijkt uit onderzoek onder 235 Nederlandse bedrijven van PageGroup. Volgens Joost Fortuin, Senior Managing Director van PageGroup Nederland, gaat het mis omdat de acties die wél ondernomen worden vooral ‘cosmetisch’ en voor de bühne zijn. Er is echte cultuurverandering nodig om succesvol te zijn.



Het draaideur-effect
Verreweg de meeste bedrijven in Nederland (71 procent) ontwikkelen initiatieven rondom diversiteit. Dat is een toename ten opzichte van de studie in 2018, toen dat bij 62,3 procent van de bedrijven het geval was. Op het eerste gezicht lijkt dit hoopgevend, maar deze verbeteringen zijn vooral terug te zien in de vacatureteksten en selectieprocedures. Helaas wordt er nog onvoldoende doorgepakt om een structureel beleid te maken. Fortuin geeft aan: "Veel bedrijven zijn bezig met quick wins die nergens toe leiden als u werknemers zich daarna niet goed kunnen ontwikkelen of beperkt worden in hun talenten door de organisatie. Hierdoor ontstaat het zogeheten draaideur-effect. Deze mensen zullen keer op keer teleurgesteld worden omdat er geen sprake is van een inclusieve werkcultuur. Zij voelen zich binnen no-time buiten spel gezet. Daarmee gaan waardevolle talenten voor het bedrijf verloren."

Aanbevelingen voor diversiteit en inclusie
Een succesvol diversiteit en inclusie beleid geeft bedrijven een enorm concurrentievoordeel, omdat zij optimaal gebruik maken van potentiële talenten. Er is nog veel nodig om daar te komen. Daarom heeft PageGroup een aantal aanbevelingen voor het Nederlandse bedrijfsleven:
•              De beste inzichten komen niet vanuit de directiekamers maar vanuit de werkvloer. Stel daarom een diverse groep werknemers samen met verschillende levensgedachten en visies om het beleid te bepalen. Deze groep moet een afspiegeling van de maatschappij zijn, of deze zoveel mogelijk benaderen.
•              PageGroup ziet dat Nederlandse bedrijven vooral in belemmeringen denken en niet in kansen. Als het bijvoorbeeld moeilijk is om bepaalde mensen voor een functie te vinden, vraag aan u doelgroep wat ze van het bedrijf nodig hebben om het werk wél leuk te vinden.
•              Maar bovenal blijf bouwen en stop niet na een paar aanpassingen. Diversiteit en inclusie wordt nooit met grote stappen snel thuis bereikt. Voor echte cultuurverandering heb u heel veel kleine stapus en soms wat grotere stappen nodig om te komen waar u wil zijn.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Diversiteit in technologie
 Diversiteitskloof een sprookje of waarheid?
 Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10