12 september 2004 -
Het aantal bedrijven dat een alcoholbeleid heeft, is sinds 2002 met de helft toegenomen. Circa 33 procent van de werkgevers heeft in 2004 een eigen bedrijfsalcoholbeleid (in 2002 nog 22 procent). Toch wordt na werktijd nog vaak stevig geschonken bij de baas.
Dat stelt het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) naar aanleiding van een onderzoek dat TNS-Nipo begin dit jaar uitvoerde onder 1102 werkgevers en 837 werknemers. Het instituut zegt dat bedrijven nog onvoldoende beleid hebben ontwikkeld voor bedrijfsborrels na werktijd.
Bedrijfsterrein Uit het onderzoek blijkt dat alcoholgebruik vlak voor en tijdens werktijd laag is. Aansluitend op het werk wordt wel vaak gedronken, meestal op het bedrijfsterrein. Gemiddeld geeft 24 procent van de werkgevers aan dat er na werktijd regelmatig een borrel wordt georganiseerd. Bij middelgrote organisaties, van twintig tot 49 werknemers, is dat zelfs bij 41 procent van de werkgevers het geval. Het gebeurt vooral in de bouw, de horeca en bij de overheid. In de gezondheidszorg en de transportsector worden het minst vaak borrels na het werk georganiseerd.