zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Privacy brokkelt al jaren af’

WatchGuard voorspelt massale opstand

2 februari 2021 - Watchguard Technologies luidt de noodklok. Ondanks aangescherpte privacywetgeving en toegenomen aandacht voor het onderwerp brokkelt de privacy van gebruikers al jaren af. "Zij zullen uiteindelijk massaal in opstand komen,,zo waarschuwt Marc Laliberte, senior security-analist bij WatchGuard.

In Europa wordt ieder jaar op 28 januari de Europese Dag van de Privacy gevierd. WatchGuard greep ernationale Data Privacy Day aan om zijn zorgen kenbaar te maken. Op deze dag worden bedrijven en organisaties aangespoord om de bescherming van persoonsgegevens te verbeteren. Laliberte ziet echter dat er ‘met elke nieuwe inbreuk op de beveiliging en elke nieuwe datadump steeds verder wordt ingehakt op de privacy die er nog is’.


 
Risico’s connected devices
"De risico’s zijn groot en worden met het jaar groter," aldus Laliberte. Onder andere connected devices zijn hier volgens de senior security-analist schuldig aan. Verbonden apparaten zijn meer dan ooit verweven met ons dagelijks leven. We vertrouwen in hoge mate op digitale assistenten zoals Alexa of Siri, en op slimme producten voor thuisbeheer, wearables en nog veel meer.
"Hoewel deze technologieën ons leven gemakkelijker maken, zijn de privacy- en veiligheidsrisico’s niet te onderschatten. Bedrijven correleren de gegevens die slimme apparaten verzamelen en vergaren zo massa’s informatie over ons. Erger nog, ze verkopen onze gegevens vaak achter de schermen aan derden. Als die gegevens in handen vallen van cybercriminelen, kunnen ze worden ingezet voor effectieve spearphishingcampagnes, het kraken van onze wachtwoorden en voor nog veel meer."
 
Massaal in opstand
Volgens Laliberte neemt de druk op bedrijven echter toe om de privacy te verbeteren. "Het tij keert. Wij geloven dat gebruikers uiteindelijk massaal in opstand komen en nieuwe privacyregels zullen afdwingen voor socialmediadiensten, connected devices en meer. In de tussentijd moeten gebruikers aandacht houden voor hun eigen privacy, het type informatie dat zij online of met slimme apparaten delen beperken en op hun hoede blijven voor aanvallen die gebruik kunnen maken van persoonlijke gegevens."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
 Nederlanders positiever over data
 De balans is zoek: een oproep tot meer controle over online gebruikersdata
 Grote kans op datalek ondanks invoering AVG
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10