zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander mist menselijk contact en interactie tijdens virtuele les

Technologie sluit vaak niet goed aan op de reguliere lesmethodiek

30 december 2020 - Bijna 90 procent (87 procent) van de Nederlanders mist menselijk contact en interactie tijdens een virtuele les. Dit blijkt uit een onderzoek van de Bit Academy. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de huidige COVID-19 maatregelen en verricht door MultiScope onder meer dan 1000 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat 44,4 procent van de Nederlanders regelmatig een virtuele les volgt. Naast menselijk contact en interactie, heeft 38 procent last van concentratieproblemen. Dit is niet vreemd gezien deelnemers die lessen vanuit huis volgen vaak last hebben van externe prikkels, zoals social media en familieleden die thuis zijn. Daarnaast wil elf procent zichzelf kunnen controleren en evalueren tijdens een virtuele les. Uit het onderzoek blijkt dat zestien procent van de Nederlanders een virtuele les graag in eigen tempo wil afronden terwijl dit niet altijd mogelijk is. Andere deelnemers (acht procent) gaven aan dat ze juist individuele opdrachten missen.



Niet goed afgestemd op technologie
Volgens de Bit-Academy onderstreept dit onderzoek dat reguliere onderwijsmethodes vaak niet goed zijn afgestemd op de technologie, waardoor studenten interactie en menselijk contact missen. Bij virtueel onderwijs is een meer hybride lesmethodiek nodig, waarbij het onderwijs op verschillende locaties kan worden verzorgd. Studenten krijgen hierdoor de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe hun onderwijstraject eruit ziet. Bovendien krijgen ze meer keuze waar ze willen studeren, zonder dat reistijd een belemmering vormt. Daarentegen zullen docenten, die volgens een hybride model werken, meer met data werken, meer analyses verrichten en meer als coach optreden.
"Hoewel COVID-19 onderwijsinstellingen heeft gedwongen om te kijken naar nieuwe technologie, wordt er over het algemeen genomen nog niet goed gekeken hoe technologie aansluit op reguliere lesmethodieken. Hierdoor missen studenten of deelnemers vaak interactie en menselijk contact. Onderwijs op basis van een peer-to-peer of hybride model heeft een meer agile aanpak, waardoor het betere aansluiting vindt met nieuwe technologie," aldus Dennis Berkhof, mede-oprichter van de Bit Academy: "Daarnaast is het belangrijk dat onderwijsinstellingen gespecialiseerde technologie gebruiken, waardoor docenten en leerlingen beter met elkaar kunnen communiceren. Goede tools om les te geven bevatten niet alleen de mogelijkheid om te videobellen met een groep, maar moeten docenten ook de mogelijkheid geven om randzaken te automatiseren. Op deze manier kunnen docenten bijvoorbeeld zien welke student aanwezig is en welke modules de student heeft afgerond. Daarnaast moet een tool ook interactie van student naar student bevorderen, op deze manier kunnen studenten feedback geven aan elkaar. Kortom, technologie moet onderdeel worden van het leerproces."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor veilig werken in een hybride werkomgeving
 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 “Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10