zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes op de tien bedrijven zien imagoschade als grootste gevolg van hack

Bijna vier op de tien twijfelt over beschikking voldoende kennis om cyberdreigingen op te vangen

1 december 2020 - Ruim zes op de tien (61,9 procent) organisaties ziet imagoschade voor hun organisatie als grootste gevolg van een hack. Dit blijkt uit onderzoek van Orange Cyberdefense onder 515 beleidsmakers op het gebied van management en ICT in Nederland. Ook het verlies van data (56,1 procent), niet kunnen voldoen aan wet- en regelgeving (41,4 procent) en het verlies van de controle over de IT-infrastructuur (34,2 procent) worden gezien als grootste gevolgen van een hack.

Hoewel respondenten op de hoogte zijn van de risico’s van cyberaanvallen, betwijfelt 37,7 procent van de ondervraagden of hun organisatie over voldoende kennis beschikt om cyberdreigingen op te vangen. Een vijfde geeft aan niet te weten of de informatie die zij hebben toereikend is om risico’s te signaleren.


 
Meer bedrijven zien outsourcen cybersecurity als noodzakelijk
Vier op de tien organisaties schakelt zodoende de hulp in van een externe security-expert. Voor 38,4 procent is de voornaamste reden van het outsourcen van cybersecurity dat zij zich moeten focussen op de core business. Cybersecurity maakt daar geen deel van uit. Drie op de tien (29,4 procent) vindt het verstandiger om cybersecurity over te laten aan externe specialisten en ruim een kwart (27,9 procent) is van mening dat technologische ontwikkelingen zo snel gaan dat het niet haalbaar is deze zelf bij te houden. 24,6 procent geeft aan zelf niet over gespecialiseerde mensen te beschikken en daarom hulp te zoeken bij een externe partij.
Mark Jenster, General Manager bij Orange Cyberdefense: "Cyberdreigingen ontwikkelen zich sneller dan ooit. Tegelijkertijd nemen risico’s van cyberdreigingen toe. Hoewel een deuk in het imago geen direct gevolg is, waar het stil komen liggen van bedrijfsprocessen of de productie dit wel is, kan het toch tot enorme schade lijden. Het is daarom belangrijk dat u als organisatie kunt aantonen dat u alles hebt gedaan wat in uw macht ligt en redelijkerwijs van u verwacht mag worden. Om dit waar te maken, zien steeds meer organisaties in dat het verstandig is om hun cybersecurity uit te besteden. Zo kunnen zij zich focussen op hun core business en security overlaten aan experts die continu op de hoogte zijn van ontwikkelingen en 24/7 monitoren op mogelijke dreigingen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe grootschalige DDoS aanvallen richten zich op kritieke infrastructuur
 Cybercriminelen zoeken gericht naar kwetsbaarheden in routers en IoT-apparatuur thuiswerkers
  Zo kan iedereen veilig thuiswerken
  Onveilig thuiswerken: angst reëel dat toegang belangrijker wordt geacht dan security
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10