zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers willen minstens één dag per week weg van de keukentafel

Internationaal onderzoek legt de gevolgen bloot van bijna een jaar thuiswerken

26 november 2020 - Sinds corona als pandemie de landsgrenzen overging, werken mensen wereldwijd grotendeels vanuit huis. En de gevolgen hakken erin, blijkt uit internationaal kwalitatief onderzoek van WeWork en Brightspot Strategy. Maar liefst 90 procent van de ondervraagden heeft dringend behoefte aan minstens één dag in de week ergens anders te werken dan thuis.

De situatie komt het resultaat ook niet ten goede; door het thuiswerken is de productiviteit van meer dan 3 op de 5 werknemers met 15 procent gedaald.



Grote afstand
Vooral werknemers die normaal gesproken meer dan 65 procent van hun werktijd met collega’s samenwerken, vinden het lastig om beslissingen te nemen. Daarbij missen ze de creativiteit om problemen op te lossen en nieuwe ideeën te bedenken. Ook de betrokkenheid neemt sterk af omdat veel werknemers aangeven het nieuws over de organisatie waar zij werkzaam zijn niet bij te houden.
 
Terug naar kantoor
De werknemers die thuiswerken het moeilijkst vinden, zijn in hun werkprocessen sterk afhankelijk van collega’s (collaboratives). Ook mensen waarvan het grootste gedeelte van hun werk is gefocust op communicatie intern bij het bedrijf (internals) of werknemers die gewend zijn om strikt met een team te socializen (tribes) hebben het zwaar. Deze groepen of werkstijlen vertegenwoordigen ongeveer de helft van alle kantoormedewerkers. De oplossing om deze groep tevreden te stellen lijkt behapbaar als de maatregelen dit weer toelaten. De overgrote meerderheid (90 procent) wil zo snel mogelijk minstens één dag in de week weer naar kantoor. Slechts twintig procent van deze groep wil het liefst weer vijf dagen per week terug naar een kantooromgeving.
"Ons onderzoek toont aan dat werken op afstand een bijzonder negatief effect heeft gehad op de samenwerking tussen werknemers, gezien het gebrek aan spontane ontmoetingen om gedachten en ideeën uit te wisselen. Vaak is het de informele communicatie bij een kopje koffie die helpt om creativiteit te creëren en een bedrijfscultuur te behouden," aldus Nikolay Kolev, Managing Director Northern & Central Europe bij WeWork.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de drie organisaties overweegt thuiswerkvergoeding
 Dringend extra richtlijnen nodig voor de werkvloer, ook na corona
 De coronacrisis valt starters op de arbeidsmarkt zwaar
 De toegevoegde waarde van kantoor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10