Relationele vaardigheden net zo belangrijk als prestaties
1 september 2004 -
Veel managers zijn geobsedeerd door meetbare en directe resultaten. Aandacht voor relationele vaardigheden komt dikwijls op de tweede plaats. Als daar al op gelet wordt.
Die visie is veel te beperkt en ongenuanceerd, schrijven Timothy Butler van de Harvard Business School en James Waldroop van adviesburo Peregrine Parnters in het maandblad Harvard Business Review. Relationele vaardigheden zijn voor iedereen en op alle afdelingen van belang voor de kwaliteit van het werk. Managers kunnen de productiviteit opvoeren door gebruik te maken van de relationele vaardigheden van hun medewerkers. De auteurs onderscheiden een viertal dimensies in deze vaardigheden.
1. Invloed In staat zijn om anderen te overtuigen of voor je te winnen.
2. Interpersoonlijk faciliteren Goed aanvoelen waar anderen vastzitten en vervolgens hulp (doen) geven. Mensen met deze vaardigheden weten voor welk werk anderen geschikt zijn en hoe je dat het beste kunt verdelen.
3. Relationele creativiteit Vaardigheid om contact te maken met grote groepen mensen. Dat kan als ghostwriter zijn of bijvoorbeeld als begenadigd spreker.
4. Teamleiderschap Gemakkelijk en goed om kunnen gaan met andere teamleden. Vormen een bindende factor.
In een goed team moeten volgens de auteurs alle vier vaardigheden evenwichtig vertegenwoordigd zijn.