zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Campusvastgoed speelt steeds grotere rol als aanjager van kenniseconomie

Werkgelegenheid op campussen sinds 2011 met 70 procent gestegen

5 november 2020 - Nederland telt 40 kenniscentra in verschillende stadia van ontwikkeling, waar door onderzoeksinstellingen, startups en bedrijven kennisuitwisseling, onderzoek en innovatie plaatsvindt. Voor bedrijven en een campus als geheel zijn de faciliteiten zoals laboratoria, ruimte voor incubatorprogramma’s en reguliere kantoorruimtes onmisbaar.

Voor veel beleggers en ontwikkelaars van gebouwen zijn deze campussen nog onontdekt terrein, terwijl dit volgens ABN AMRO wel zeer aantrekkelijk kan zijn. Zo valt de huisvesting van bedrijven buiten de kerntaken van universiteiten en hogescholen en groeit de behoefte aan nieuwbouw en investeringen in bestaande gebouwen. In het rapport ‘Kennis en groei maken campusvastgoed aantrekkelijk’ zet ABN AMRO samen met a.s.r. real estate uiteen hoe campussen bijdragen aan de Nederlandse kenniseconomie en waarom campusvastgoed een aantrekkelijke categorie voor vastgoedinvesteerders is.


 
Aantal bedrijven op campussen sinds 2011 met 55 procent gegroeid
Door de groeiende kenniseconomie en de bijdragen die campussen leveren aan innovatie is sprake van een sterke stijging van de vraag naar nieuw campusvastgoed. Zo loopt het aantal bedrijven dat zich vestigt op campussen snel op. Tussen 2011 en 2019 groeide de werkgelegenheid op de tien grootste campussen met 70 procent, terwijl dit voor Nederland als totaal nog geen acht procent bedroeg. Ook het aantal nieuwe bedrijven dat zich op deze campussen vestigde, groeide sterk (+55 procent) ten opzichte van Nederland als geheel (+44 procent). Dit is ook zichtbaar in de leegstandcijfers. Zo bedroeg het aantal leegstaande kantoren op campussen begin 2020 zo’n vier procent, waarmee zij over beter gevulde kantoren beschikken dan kantoren in de vier grote steden. Deze bovengemiddelde vraag weerspiegelt zich ook in de huren die gebruikers bereid zijn te betalen. Op negen van de tien grootste campussen betalen zij zo’n twintig procent meer huur dan het gemiddelde in de gemeente waar ze liggen.
 
Rol campusvastgoed in kenniseconomie blijft groeien
Ten opzichte van ‘gewone’ kantoorlocaties onderscheiden campussen zich doordat zij kennis, innovatie en technologie ontwikkelen en zo als de aanjager van de kenniseconomie fungeren. Hierdoor is de ruimte in bestaande gebouwen op campussen beperkt, terwijl de vraag onder kennisbedrijven naar ruimte groot is. Dat biedt volgens ABN AMRO veel mogelijkheden voor vastgoedontwikkelaars. "Vanwege de sterke infrastructuur in Nederland, het belang dat de overheid aan de kenniseconomie hecht en de schaarste aan geschikte kantoorlocaties voor kennisinstellingen zal de groei van campusvastgoed alleen maar stijgen," zegt Casper Wolf, Sector Analist Bouw en Vastgoed van ABN AMRO. "Hoewel dit veel kansen biedt voor investeerders zijn zij zich niet ten volle bewust van deze mogelijkheden. De markt is relatief jong en soms gefragmenteerd. Investeerders staan dan ook voor de uitdaging te ontdekken welke mogelijkheden campusvastgoed kan bieden om deze maximaal te kunnen benutten. Hierbij is specialistische kennis vereist, omdat veel campussen zich richten op een specifiek vakgebied en behoefte hebben aan faciliteiten en diensten die nodig zijn voor onderzoek."
 
Het hele rapport is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo haalt u optimaal resultaat uit IoT
 In vijf stappen naar succesvolle AI- en ML-projecten
 Rijgedrag met focus op milieu
 Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10