zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis

Slechts een vijfde van de Nederlanders zegt producten zoals bloem, pasta en wc-papier te hebben ingeslagen tijdens piek van de coronacrisis

13 oktober 2020 - Bijna twee derde (61 procent) van de Nederlanders heeft tijdens de piek van de coronacrisis misgegrepen op bepaalde producten, omdat ze niet op voorraad waren. En dat terwijl slechts een vijfde van de Nederlanders zegt dat ze producten zoals bloem, pasta en wc-papier extra hebben ingeslagen tijdens de piek van de coronacrisis.

Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het lijkt er dus op dat niet alle Nederlanders durven toe te geven dat ze producten hebben ingeslagen en last hebben van hamsterschaamte.



Minder bezoeken aan verschillende supermarkten
Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat slechts vijftien procent van de Nederlanders bepaalde producten zoals pasta, bloem of wc-papier zou inslaan als er ooit weer een lockdown komt (waar het nu al op begint te lijken). Daarnaast geeft 44 procent van de ondervraagden aan dat ze tijdens de piek van de coronacrisis bij minder verschillende supermarkten boodschappen deden dan daarvoor.

Flexibiliteit
Volgens Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, hebben we de afgelopen maanden wel gezien dat het vrijwel onmogelijk is om vooraf exact te voorspellen wat supermarkten en retailers staat te wachten. "Het enige dat we met zekerheid kunnen zeggen is dat bedrijven die voldoende flexibel zijn, snel en effectief kunnen reageren op de uitdagingen van de COVID-19 pandemie."

De juiste technologie
Een aantal supermarkten had in het begin van de lockdown moeite om de vraag bij te houden. Tegelijkertijd gooiden restaurants producten weg omdat ze bedorven waren door het gebrek aan klanten. "Het duurde even voordat alle systemen waren aangepast. Door in te spelen op het consumentengedrag en te beschikken over de juiste technologie in je supply chain, kun je op tijd signaleren welke producten populair zijn en hoe het ervoor staat met je voorraad. Iets wat niet alleen bij een mogelijke tweede lockdown, maar ook bij andere piekmomenten erg belangrijk is," aldus Van den Broecke. "Technologie die net zo flexibel en wendbaar is als uw klanten is eigenlijk een must in deze tijd. Zo kan het volledige bevoorradingsproces, van alle activiteiten in het distributiecentrum tot aan de levering in de winkel of bij mensen thuis, snel worden opgeschaald als dat nodig is."


 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vakantieganger hamstert voor autoreis
 Werknemer ziet volledige terugkeer naar kantoor niet zitten
 Internetshopper start vanwege corona eerder met cadeaus inkopen buiten de EU
 Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
 
 
reacties
 
peter zzp.boekhouder  |   | 
13-10-2020
 | 
10:17 uur
om eerlijk te zijn heb ik de Deka even laten voorrijden met een lading zilvervliesrijst en genoeg wc-papier voor de komende maanden. Ik ga nog steeds naar de sportschool en houd daar afstand, wordt ook uitstekend toezicht gehouden daar. Maar ik ga in coronatijd geen risico nemen om elk maand naar de buurtsuper te gaan voor een pak wc-papier.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10