zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse leidinggevenden onder hoogspanning tijdens COVID-19

Leidinggevenden twijfelden aan hun vermogen om leiding te geven tijdens de pandemie

2 oktober 2020 - Onderzoek van LinkedIn laat zien hoe Nederlandse C-level leidinggevenden omgaan met de uitdaging om hun organisatie door de pandemie te loodsen. Daaruit blijkt dat maar liefst 87 procent van de ondervraagde executives deze crisis als de meest uitdagende ervaring van hun carrière ervaart. De situatie zorgt bij leidinggevenden voor onzekerheid en twijfel: meer dan twee derde (69 procent) twijfelde tijdens deze periode aan zijn vermogen om leiding te geven.

Dat er geen handleiding voor leidinggevende klaar lag over hoe uw bedrijf te runnen tijdens deze crisis, blijkt ook uit het onderzoek van LinkedIn waarin 700+ C-level leidinggevenden in Europa ondervraagd werden, waaronder 100 Nederlandse leidinggevenden van bedrijven met 1.000+ werknemers en een jaaromzet van € 270+ miljoen.


 
Vertrouwen op intuïtie
Het gebrek aan kennis over hoe om te gaan met de crisis was één van de grootste uitdagingen: bijna driekwart (74 procent) van de Nederlandse leidinggevenden gaf aan daarmee te worstelen. Een derde zei dat ze voor het nemen van beslissingen vertrouwden op hun intuïtie. En die beslissingen waren niet gemakkelijk. Zo heeft van de ondervraagden 44 procent medewerkers tijdelijk moeten ontslaan of moeten vragen verlof op te nemen, moest 32 procent werknemers permanent ontslaan en heeft 55 procent werknemers gevraagd om in te stemmen met een loonsverlaging.
Arno Nienhuis, Director Talent Solutions LinkedIn Benelux: "Deze crisis heeft er ontegenzeggelijk voor gezorgd dat leidinggevenden voor de meest complexe uitdaging in hun carrière staan. Ze hebben beslissingen moeten nemen die een diepe impact hebben op de toekomst van hun personeel en ze hebben hun bedrijfsvoering op bijna dagelijks basis moeten aanpassen. Net als de overheid in maart van dit jaar zei, moesten ook leidinggevenden 100 procent van de beslissingen nemen met 50 procent van de kennis."
 
Schone schijn ophouden

De twijfels en het gebrek aan kennis hadden grote invloed op het geestelijk welzijn van de executives. 41 procent van de ondervraagden zegt dat leidinggeven in de pandemie een negatieve invloed had op zijn of haar geestelijke gezondheid. Velen verborgen hun eigen twijfels om het moreel hoog te houden, waarbij maar liefst 91 procent beschrijft dat ze de schijn ophielden richting hun medewerkers ondanks dat ze zelf niet optimistisch waren.
 
Zelfreflectie
Om beter te kunnen omgaan met de ingrijpende situatie, zochten de executives steun in hun eigen netwerk (40 procent) of bij een externe coach of begeleider (35 procent). Ook maakten ze gebruik van online scholing (42 procent) om hun leiderschapskills verder te ontwikkelen. COVID-19 heeft ook gezorgd voor reflectie bij de leidinggevenden. Zij leerden hoe waardevol het is om stil te staan bij de manier waarop u aan het roer van de organisatie staat. Niet voor niets zegt meer dan driekwart (79 procent) dat deze pandemie hen de kans heeft gegeven om na te denken over hun leiderschapsstijl.
 Nienhuis: "Bijzonder genoeg biedt de crisis dus ook kansen. De tijd zal ons leren hoe we de impact terug gaan zien op de werkvloer. Ik verwacht dat veel leidinggevenden verder bouwen aan een toekomstbestendige organisatie met veel aandacht voor een veilige werkplek, een leercultuur om vaardigheden te blijven ontwikkelen en flexibiliteit om het moderne werken te faciliteren."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Directies ontevreden over hun functioneren ten tijde van Corona
 Flexkrachten onmisbaar voor opstarten economie na lockdown
 Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
 Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
 
 
reacties
 
Goos  |   | 
2-10-2020
 | 
16:39 uur
Het lijkt er op dat het feit dat alles zo goed geregeld is in Nederland (hoewel sommige mensen beweren van niet), ook nadelen heeft.
Dan ben je toch net wat minder goed voorbereid op onzekerheid.
Dat is misschien wel 1 van de belangrijke leerpunten hier.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10