zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer dan driekwart Europese betalingen contactloos tijdens coronapandemie

Nederland als vooroplopend land in betalingsverkeer net onder het gemiddelde

1 oktober 2020 - Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa neemt zowel het aantal contactloze als e-commercebetalingen fors toe tijdens de coronapandemie, zo blijkt uit data van betalingstechnologiebedrijf Visa. In Europa gebeurt sinds juni meer dan 75 procent van de Visa-betalingen contactloos.

Ook in Nederland is een forse stijging te zien: in juni van dit jaar lag het aantal contactloze betalingen vijftien procent hoger dan een jaar eerder. Dit is een kleinere toename dan in een groot aantal andere Europese landen waar het aantal transacties steeg met meer dan twintig procent. Duitsland spant de kroon met een plus van 33 procent, gevolgd door onder meer Zweden (25 procent), Kroatië, Oostenrijk, Zwitserland en Griekenland (allen twintig procent).



Adoptie betaalmethodes
Nederland loopt in Europa voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethodes. Toch is het volgens Daniel van Delft, Country Manager bij Visa Nederland, niet gek dat het aantal contactloze betalingen in Nederland minder hard stijgt dan in andere Europese landen. "Dit komt simpelweg omdat we contactloos betalen al voor de coronacrisis hebben omarmd. Aan het einde van 2019 was immers al 69 procent van alle Nederlandse elektronische betalingen aan de kassa contactloos, blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging."
Het gemiddelde aankoopbedrag voor contactloze betalingen steeg in Nederland met bijna twintig procent in het afgelopen kwartaal. Daarnaast kreeg de online verkoop in veertien Europese landen tijdens de coronacrisis een enorme boost. Het aantal e-commercebetalingen nam fors toe met stijgingen van meer dan twintig procent ten opzichte van een jaar eerder. Griekenland en Roemenië spanden de kroon met een plus van 60 procent, gevolgd door Ierland (50 procent), Kroatië (40 procent) en Slowakije (35 procent).

Gedrag winkeliers
Dat winkeliers overgaan op andere manieren dan cash is belangrijker dan ooit. Uit een wereldwijde studie van Visa* blijkt dat consumenten nog strenger kijken naar de betaalmiddelen die winkeliers aanbieden. Bijna vier op de vijf (78 procent) hebben de manier waarop ze betalen aangepast: 49 procent betaalt online wanneer mogelijk en 46 procent betaalt minder met contant geld. Ook geeft bijna de helft (48 procent) van de consumenten aan dat ze niet zou winkelen in een winkel die alleen betaalmethoden aanbiedt waarvoor contact met een medewerker of apparaat nodig is. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo krijgt u nog sneller betaald
 De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020
 Sterke klantauthenticatie: wat verandert er voor mij als consument?
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10