zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wees extra alert op verdachte telefoontjes

Impersonatie-aanvallen in opkomst

18 september 2020 - Consumenten en bedrijven moeten extra op hun hoede zijn voor telefonische oplichting met behulp van spoofing. Deze oproep doet Mimecast op basis van recente incidenten en eigen onderzoek. "Als het telefoonnummer klopt, zegt dat niks over de identiteit van de beller," waarschuwt Carl Wearn, het hoofd van de online-misdaadafdeling van Mimecast.

Mimecast reageert hiermee op het nieuws dat tientallen klanten van Nederlandse banken het slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude. De criminelen doen zich via de telefoon voor als medewerkers van de helpdesk en vragen de klant uit veiligheidsoverwegingen geld over te maken naar een veilige rekening. Hierbij maken ze gebruik van een techniek die spoofing heet om het telefoonnummer van de helpdesk te tonen op de telefoon van het slachtoffer.


 
Impersonatie-aanvallen in opkomst
Deze aanvallen, waarbij criminelen de identiteit van een vertrouwde partij aannemen om mensen te misleiden, worden ook wel impersonatie-aanvallen genoemd. Dit gebeurt onder meer via e-mail, sms, WhatsApp of telefonisch. "Een belangrijk kenmerk van zo’n aanval is dat de criminelen urgentie proberen te creëren, bijvoorbeeld door angst aan te jagen," zegt Wearn. "Maar we zien ook vaak dat ze inspelen op actuele ontwikkelingen, zoals de uitbraak van het coronavirus."
Uit onderzoek van Mimecast blijkt dat het aantal impersonatie-aanvallen stevig in de lift zit. 60 procent van de respondenten wereldwijd meldde een stijging van het aantal aanvallen in het afgelopen jaar. In Nederland geldt dit voor ruim de helft (51 procent) van de deelnemers. "Dit onderzoek is gericht op impersonatie-aanvallen via e-mail," licht Wearn toe. "Telefoon- en e-mailspoofing lijken erg op elkaar wat betreft de manier waarop ze werken."
 
Zo herkent u impersonatie-aanvallen
Wearn geeft organisaties en consumenten een aantal tips om impersonatie-aanvallen te herkennen:
 
  • Vaar niet blind op het telefoonnummer of e-mailadres. "Wees u ervan bewust dat zowel telefoonnummers als e-mailadressen vrij eenvoudig na te bootsen zijn,"zegt het hoofd van de online-misdaadafdeling van Mimecast. "Een ‘vertrouwd’ nummer biedt geen enkele zekerheid over de identiteit van de beller."
  • Herken de signalen van een poging tot oplichting. "Stel uzelf altijd de vraag: is dit een normaal verzoek?" aldus Wearn. "Eigenlijk is elk verzoek om een bedrag over te maken naar een andere rekening per definitie verdacht. Ook als iemand om inloggegevens of andere gevoelige informatie vraagt, gaat het meestal om oplichters."
Ga bij twijfel altijd zelf terug naar de bron. Twijfelt u aan de intenties van de beller? Hang dan direct de telefoon op en neem rechtstreeks contact op met bijvoorbeeld de klantenservice. Dit geldt ook voor e-mails en andere elektronische communicatie. Reageer niet op het verdachte bericht, maar ga zelf op onderzoek uit.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groeiende 'vertrouwenskloof' bemoeilijkt fraude-opsporing en -bestrijding
 Cyberdreigingen in de financiële wereld: phishing
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 Bedrijven kunnen fraude terugdringen bij zekerheid over klantidentiteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10