zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke Dienstverlening krimpt met zes procent in 2020

Sector herstelt in 2021, maar is nog lang niet terug op pre-corona niveau

3 september 2020 - De coronacrisis laat diepe sporen na in de zakelijke dienstverlening. Per segment lopen de gevolgen echter sterk uiteen. Door de sluiting van horeca, bedrijven en winkels krimpt de markt naar uitzendkrachten (-twaalf procent), schoonmakers (-vijf procent) en beveiligers (-vier procent) in 2020 flink, als gevolg van de acute vraaguitval in het tweede kwartaal.

Voor schoonmaak- en beveiligingsbedrijven wordt de vraaguitval versterkt door het thuiswerken en het uitblijven van evenementen. Ook organisatieadviesbureaus (-zes procent) voelen de pijn.


ABN AMRO verwacht dan ook dat de sector Zakelijke Dienstverlening als geheel in 2020 met zes procent zal krimpen, terwijl in 2021 slechts een gedeeltelijk herstel in het vooruitzicht ligt. Mede dankzij een relatief sterk herstel van de uitzendbranche (+vijf procent) zal de Zakelijke Dienstverlening in 2021 naar verwachting met drie procent groeien ten opzichte van een jaar eerder. De sector is hiermee echter nog lang niet op het niveau van vóór de coronacrisis.
 
Groei in advocatuur en accountancy vlakt af
De coronacrisis zal dit jaar minder gevolgen hebben voor de advocatuur (+twee procent) en accountancy (+twee procent). Op korte termijn kregen veel accountantskantoren juist meer werk, doordat zij advieswerk doen dat is gerelateerd aan de coronacrisis. Zo maakten zij overuren om bedrijven te ondersteunen bij de NOW-regeling. Toch kunnen ook zij zich op den duur niet onttrekken aan de economische teruggang en staat in 2021 een omzetdaling (-een procent) in het vooruitzicht. Advocaten kregen niet zozeer minder opdrachten, maar er was vooral sprake van een verschuiving van hun werkzaamheden. Vooral kantoren die zich richten op arbeidsrecht profiteerden hiervan. In de juridische dienstverlening komt de klap van de coronacrisis naar verwachting vertraagd. Dit komt vooral voort uit een dalende vraag en een grotere druk op de tarieven. In 2020 zal de groei in de advocatuur zal afvlakken; voor 2021 verwacht ABN AMRO een krimp van één procent.
 
Uitzendbranche aanjager voor herstel zakelijke dienstverlening
De krimp van de uitzendbranche is dit jaar sterker dan tijdens de financiële crisis in 2009. Toen was sprake van een omzetdaling van negen procent, terwijl ABN AMRO dit jaar rekent op een krimp van twaalf procent. "Het verschil met de vorige crisis heeft twee oorzaken. Zo zal de economie als geheel veel sterker krimpen dan in 2009. Daarnaast is het coronavirus nog steeds aanwezig, wat nu nog een rem zet op economische activiteiten," zegt Ingrid Laane, Sector Econoom Zakelijke Dienstverlening van ABN AMRO. "We verwachten dat de uitzendbranche de aanjager zal zijn van herstel van de zakelijke dienstverlening als geheel. Zo bevindt deze sector zich door de hoge werkloosheid, ruimere arbeidsmarkt en een economische groei van ruim twee procent in een goede uitgangsituatie. Dit vertaalt zich in 2021 een groeiverwachting van de uitzendbranche van vijf procent ten opzichte van een jaar eerder."
 
Het hele rapport is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 TMT-branche in 2021 al ruim boven pre-coronaniveaus
 Aanzienlijk minder krimp
 Vacaturemarkt krimpt nauwelijks meer, maar heeft 28 procent ingeleverd sinds intelligente lockdown
 Arbeidsmarktvraag krimpt met een kwart
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10