zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opengooien autodeur blijft link voor fietser

Open uw auto bij voorkeur met uw rechterhand

17 augustus 2020 - Het foutief openen van autodeuren levert elk jaar nog steeds veel letselschadeslachtoffers onder fietsers op. Hersenschuddingen en bebloede knieën, maar ook gebroken armen, benen, heupen en ellebogen zijn vaak het resultaat. Amsterdam doet er wat aan, en heeft al speciale fietsstraten en schampstroken. Een autofabrikant komt met een Exit Warning om ‘portierincidenten’ te voorkomen.

Gebaseerd op honderden dossiers van letselschade onder fietsers, de afgelopen tien jaar behandeld, concludeert letselschadebureau JBL&G dat ruim een kwart van het aantal zaken met autodeuren heeft te maken. Bij de rest gaat het bijvoorbeeld om eenzijdige ongelukken, voorrangsfouten, malheur door het wegdek of obstakels, of aanrijdingen met tegemoetkomend verkeer. JBL&G is het grootste bureau van Amsterdam, maar werkt ook landelijk.



Ongeluk
Eigenaar Steffy Roos de Maine van JBL&G: "De politie noteert niet of nauwelijks waardoor fietsers gewond raken, en ook ziekenhuisregistraties die dit bijhouden zijn er vaak niet. Nu wij de gegevens van de laatste tien jaar bij elkaar hebben gezet, ons eerste decennium als bureau, is pas goed duidelijk hoe groot het aandeel portierongelukken eigenlijk is. Meer dan een kwart! Schrikbarend, vonden wij, want het zijn stuk voor stuk altijd erg ingrijpende ongevallen, die je zomaar opeens uit het niets overkomen, die volkomen onnodig zijn, maar waardoor u soms wel maanden uit de running kunt blijven. In de grote steden is het logischerwijs vaker raak dan in de provincie, maar ook daar gebeurt het regelmatig."  
Amsterdam is samen met onder meer de Fietsersbond bezig de stad veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers, en heeft al diverse ‘fietsstraten’ waar de auto ‘te gast’ is. Die worden nu ook voorzien van ‘schampstroken’: dubbele belijning links naast de geparkeerde auto’s, ten teken dat u daar maar beter niet kunt fietsen.

Exit Warning en Dutch reach
Autofabrikant Ford is aan het testen met het systeem Exit Warning: knipperende leds in het portier en de buitenspiegel die passerende fietsers moeten waarschuwen, terwijl de bestuurder een hoorbaar signaal krijgt bij gevaar tijdens het uitstappen. Nog een stap verder is een systeem waarbij de deur niet eens opengaat wanneer er iemand nadert.
Intussen maakt de zogeheten ‘Dutch reach’ steeds meer opgang, de onder meer door een filmpje van de BBC met een client van JBL&G beroemd geworden ‘Hollandse greep’ om als bestuurder het portier te openen. Niet met de dichtstbijzijnde linkerhand, maar juist expres met de rechter, zodat het hoofd al automatisch naar links draait, waar eventuele fietsers vandaan kunnen komen. In diverse Amerikaanse staten hoort de Dutch reach standaard bij de rijles. Sinds vorig jaar doen ze er ook in Spanje aan, waar automobilisten nu ook geleerd wordt de auto te openen ‘a la Holandesa’.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart professionals verwacht vaker te fietsen door corona
 40 procent automobilisten bereid minder te rijden voor beter milieu
 Vijf Do’s en Don’ts voor gebruikers van een e-bike
 Helft autobestuurders gebruikt smartphone tijdens het rijden
 
 
reacties
 
peter zzpboekhouder  |   | 
17-08-2020
 | 
12:05 uur
De Dutch reach methode juich ik van harte toe. Hoewel steden zeggen het fietsen en bewegen te stimuleren wordt het inderdaad voor een fietser steeds lastiger/gevaarlijker. Het zijn niet alleen de achteloos openslaande autodeuren, het zijn ook de elektrische fietsen die je niet hoort en waarbij een bejaarde opeens voorbij komt suizen.

Tel daarbij op dat je bussen anno 2020 ook niet meer hoort, die zijn veelal elektrisch, en je kan concluderen dat je als fietser heel goed moet opletten, anders ga je onderuit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10