1 augustus 2004 -
Het blad Manager Magazin heeft de zeven doodzonden van het merkmanagement op een rijtje gezet. Marketingmanagers die de volgende fouten maken kunnen er zeker van zijn dat hun merk binnen de kortste keren op de schroothoop ligt.
1. Het buikgevoel laten spreken
Zelfs het sterkste merk is niet opgewassen tegen een gebrek aan systematiek en onvoldoende rekening houden met de harde feiten.
2. Het iedereen naar de zin willen maken Leidt tot profiel- en klantenverlies.
3. Altijd maar creatief willen zijn De origineelste campagnes leveren wel de meeste aandacht op, maar vaak ook het minste resultaat.
4. Nieuw, nieuw, nieuw! Door de consument steeds weer andere belevingswerelden te bieden maak je het hem onmogelijk zich te hechten aan een merk.
5. Iedereen laten 'meedenken' Versnippering van competentie binnen de organisatie is de beste garantie voor gebrek aan overzicht, en dat doet elk merk uiteindelijk de das om.
6. Stretching tot aan het gaatje Oftewel: een exclusief merk volledig uitmelken.
7. Vertrouwen op de kracht van 'opbrengst en kwaliteit' Geen acht slaan op het image en gevoel dat een merk oproept bij de consument leidt het merk rechtstreeks naar de afgrond.
Bron:Marketing Online