zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart familiebedrijven is volgens eigen werknemers succesvoller dan niet-familiebedrijf

24 procent werknemers: onze organisatie bestaat over vijf jaar niet meer

29 juli 2020 - Maar liefst 24 procent van de medewerkers van een familiebedrijf stelt dat hun organisatie succesvoller is als niet-familiebedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van Strike onder 370 Nederlanders werkzaam bij familiebedrijven, uitgevoerd door PanelInzicht.  Een kwart van de respondenten denkt zelfs dat hun organisatie over vijf jaar niet meer bestaat als er niets verandert.

Vooral werknemers jonger dan 40 jaar zijn sceptisch. Zo denkt maar liefst 46 procent dat hun organisatie succesvoller is als het geen familiebedrijf was en verwacht 39 procent over vijf jaar niet meer te bestaan. Onder de veertigplussers bedragen deze percentages slechts dertien en vijftien procent. "Het lijkt erop dat jonge werknemers in mindere mate de toegevoegde waarde van het familieaspect ervaren," zegt Harald Dols, partner bij Strike. "Dit komt mogelijk doordat zij later zijn aangesloten bij de organisatie en dus niet aanwezig waren tijdens de opbouw en groei van het familiebedrijf. De jongere generatie zit boordevol goede ideeën, maar dat betekent niet dat u de waarde van de ervaren krachten moet onderschatten. Samen met de oprichtersfamilie zijn zij tenslotte de reden van het succes tot nu toe."


 
Familie remt innovatie af
Hoewel ‘de familie’ grotendeels verantwoordelijk is voor de behaalde successen, zegt een derde van de respondenten dat juist zíj noodzakelijke ontwikkelingen tegenhouden. Ook hier geven werknemers jonger dan veertig jaar dit aanzienlijk vaker (51 procent) aan dan hun oudere collega’s (23 procent). Volgens een kwart van de medewerkers leidt deze belemmering tot onvoldoende innovatie, wat ook blijkt uit het feit dat er volgens 33 procent de afgelopen vijf jaar te weinig is veranderd. Dols: "Hoe adequater u kunt reageren op de omgeving, hoe groter de overlevingskansen. Hiervoor moet u een open mindset aanhouden en uw vizier gericht hebben op de toekomst. Want hoewel ik de bedrijfshistorie en -tradities erg hoog heb zitten, mogen deze in geen geval innovatie afremmen. Sterker nog, de juiste inzet ervan levert juist een positieve bijdrage aan het succes van familiebedrijven."
 
Beslissingsproces
Uit het onderzoek blijkt verder dat niet enkel ‘de familie’ ten grondslag ligt aan beperkte innovatie, ook zegt maar liefst 29 procent dat het binnen hun familiebedrijf ontbreekt aan een duidelijk beslissingsproces. Zo worden belangrijke besluiten volgens 45 procent nog steeds voornamelijk ‘achter gesloten deuren’ genomen en spelen hiërarchie (38 procent) en familiebelangen (36 procent) een te grote rol. "Bij familiebedrijven lopen naast ervaren krachten over het algemeen ook veel jonge talenten rond. Het is zonde om niet van beide gebruik te maken. Door iedereen mee te nemen in het beslissingsproces creëert u niet alleen meer betrokkenheid, maar hebt u ook de mogelijkheid betere keuzes te maken. Hiervoor is het wel noodzakelijk een transparant beslissingsproces in te richten," aldus Dols.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Familiebedrijf niet de beste werkgever
 Manager verlaat familiebedrijf bij overname externe partij
 Management familiebedrijven weinig transparant
 Meeste vriendjespolitiek bij niet-familiebedrijven
 
 
reacties
 
Aow  |   | 
29-07-2020
 | 
14:06 uur
Dat merken wij ook heel erg. Betrokkenheid is gewoon groter. Je hebt meer voor elkaar over en het voortbestaand stata voorop

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10