zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op de tien jonge werkzoekenden solliciteert liefst via WhatsApp

Einde van cv is nog niet in zicht, ondanks populatriteit WhatsApp

28 juli 2020 - Voor steeds meer jongeren is een sollicitatie versturen via WhatsApp de normaalste zaak van de wereld. Uit onderzoek van Sollicitatiedokter blijkt dat bijna een op de tien werkzoekenden van onder de 30 het liefst via WhatsApp solliciteert. Aan het onderzoek deden meer dan 2.000 mensen mee.

De populariteit van WhatsApp-sollicitaties is deels toe te schrijven aan werkgevers. Zij stimuleren jonge werkzoekenden actief om op moderne manieren hun sollicitaties in te sturen. Zo kunt u bij YoungCapital al sinds 2015 solliciteren door via WhatsApp een video in te sturen. Bij uitzendbureau OTSO gaat een werkzoekende swipend op zoek naar een match tussen zichzelf en een werkgever.


 
Solliciteren met emoji’s
Sandwichketen Subway laat potentiele werknemers solliciteren met emoji’s die het karakter van de werkzoekende beschrijven. Een werkzoekende die zichzelf met een paddenstoel-emoji voorstelt is bijvoorbeeld creatief. Op dezelfde manier staat de avocado-emoji voor een gezonde leefstijl en een knoflookteen-emoji voor kracht.
 
Drempel verlagen
Willem Eekels van sollicitatiedokter.nl juicht dit soort ideeën toe. "We zien dat jongeren vaak een hoge drempel ervaren om ergens te gaan solliciteren. Ze hebben moeite met het schrijven van een sollicitatiebrief of een cv en doen het daarom maar niet. Op die manier lopen werkgevers een grote groep talent mis. Door kandidaten te laten solliciteren via bijvoorbeeld WhatsApp, kunnen werkgevers talent putten uit een voorheen onbereikbare bron."
Daarnaast voegt een sollicitatiebrief volgens Eekels niet altijd iets toe. "Als een werkgever kandidaten zoekt voor een functie die geen schrijfvaardigheden vergt, is het slim als hij sollicitanten uitdaagt om zich op een niet-traditionele manier aan hem voor te stellen. Dus bijvoorbeeld via een WhatsApp’je, in plaats van een sollicitatiebrief."
 
Cv nog altijd het populairst
Toch wijst het onderzoek van Sollicitatiedokter ook uit dat het einde van het cv voorlopig niet in zicht is. Zo geeft 60 procent van de werkzoekenden nog altijd aan het liefst met een cv te solliciteren.
Daarnaast blijkt niet iedere nieuwe sollicitatie-methode die werkgevers lanceren ook daadwerkelijk aan te slaan. Zo zegt slechts drie procent van de ondervraagde werkzoekenden het liefst te solliciteren met een vooraf opgenomen video. Bij jongeren is dat percentage nog lager: Twee procent van hen stuurt graag een sollicitatievideo op.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven van de tien Nederlanders willen geld zien voor persoonlijke data
 2019 wordt het jaar van whatsapp, chatbots, videosolliciteren en voice search
 WhatsApp: veilig genoeg voor vertrouwelijke communicatie?
 Vier tips voor uw sollicitatie via social media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10