21 juli 2004 -
De markt voor homoseksuelen is uiterst lucratief. De doelgroep is sterk kwaliteits- en innovatiebewust en in communicatief opzicht makkelijk benaderbaar, zo schrijft het Duitse tijdschrift Absatzwirtschaft.
Geraamd wordt dat 6 procent van de Duitse mannelijke bevolking homoseksueel is. Het doorsnee lid van de doelgroep heeft meer geld te besteden. niet omdat ze meer verdienen, maar omdat zich onder homo`s meer singles bevinden. Daarnaast is er bij een homopaar bijna altijd sprake van tweeverdieners zonder kinderen.
Wodka Absolut Vodka was in 1979 het eerste merk dat met een reclamecampagne direct homo`s aansprak. De campagne had een ongekend succes en vele bedrijven volgden het voorbeeld van het drankmerk. Veel bedrijven zijn echter terughoudend, omdat ze bang zijn een deel van de heteroklandizie te verliezen.
Early adaptors Innovatieve producten zijn uitermate geschikt voor homo`s, omdat zich in deze doelgroep veel 'early adaptors' bevinden. Daarnaast zijn fitness-, gezondheids- en cosmeticaproducten populair. Special-interest-bladen, fitness-magazines en homo-evenementen zijn goede manieren om een product aan de homofiele man te brengen.
Bron:MKBnet