zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf B Corp-organisaties roepen op tot goed werkgeverschap via WieZetJijOpEen. nu

Onder andere Auping, WeTransfer, Triodos Bank, Dopper, Seepje en MUD Jeans sluiten zich aan

15 juli 2020 - B Lab, de organisatie achter B Corp, heeft zich net als maar liefst twaalf ‘B Corp gecertificeerde bedrijven’ aangemeld bij het open platform WieZetJijOpEen.nu. Daarmee zijn ‘B Corps’ oververtegenwoordigd op het platform waarop bedrijven gezamenlijk oproepen tot goed werkgeverschap. 

Onder andere Auping en WeTransfer, bedrijven die afgelopen maand allebei B Corp zijn geworden, hebben zich aangesloten. "Het is geen toeval dat twaalf B Corp-gecertificeerde bedrijven zijn aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu," zegt Hubertine Roessingh, Executive Director B Lab Benelux. "Organisaties die het B Corp-keurmerk dragen, zijn bedrijven bij wie verantwoord ondernemerschap in het DNA zit." Bedrijven die in aanmerking willen komen voor een B Corp-certificering doorlopen een strenge audit, waarbij niet alleen naar de ecologische, maar vooral ook naar de sociale prestaties wordt gekeken. Roessingh: "Een belangrijke vraag die een grote rol speelt in de audit is: ‘hoe gaat een bedrijf om met haar werknemers?’. Daarnaast wordt een organisatie beoordeeld op transparantie en verantwoordelijkheid. Thema’s die in deze onzekere tijden een belangrijke rol spelen en waar WieZetJijOpEen.nu ook aandacht voor vraagt." 


 
WeTransfer
Twee bekende bedrijven, die afgelopen maand officieel B Corp zijn geworden, hebben zich ook aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Het gaat om het Nederlandse techbedrijf WeTransfer en beddenfabrikant Auping. "Solidariteit maakt vanaf het begin deel uit van de WeTransfer-ethos. We zijn dan ook blij dat we vorige maand onze B Corp-status hebben verkregen en ons deze maand aansluiten bij WieZetJijOpEen", zegt Gwen Burbidge Head of HR bij WeTransfer. "We zorgen ervoor dat we als bedrijf een platform blijven dat een eerlijke, inclusieve en duurzame samenleving ondersteunt. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld geholpen om 35 miljoen dollar aan medische schulden af te schaffen voor inwoners met een laag inkomen in de buurt van ons kantoor in Los Angeles. Ook voor onze eigen medewerkers hanteren we het People First-principe. Toen corona zijn intrede deed, hebben een aantal managers een handboek met richtlijnen opgesteld. Dit gebruiken we om onszelf en elkaar te steunen in deze onzekere tijden. De richtlijnen zijn gebaseerd op onze bedrijfswaarden: we zijn er allemaal eigenaar van, we zijn optimistisch, we maken het mogelijk en we zijn inclusief."
 
Auping
Ook Auping roept via het platform op tot goed werkgeverschap. Het familiebedrijf uit Deventer heeft als concreet doel gesteld om de wereld leefbaar, gezond en veilig te houden voor toekomstige generaties. "Dat begint met solidariteit richting onze medewerkers, partners en klanten. Want samen staat u niet alleen sterker, maar bereikt u ook meer," zegt Martijn Aalders, Manager Human Resources bij Koninklijke Auping. Naast het continu in gesprek blijven met alle medewerkers en het zorgen voor een veilige werkplek maakt Auping in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), miljoenen medische mondmaskers ter bescherming van zorgmedewerkers die in aanraking komen met coronapatiënten. Aalders: "Dit vroeg behoorlijk veel flexibiliteit van mensen, maar er is vanuit onze hele organisatie veel enthousiasme om iets te betekenen in deze crisis. En het levert heel veel energie, een groot gevoel van saamhorigheid en een echte ‘do good’ mentaliteit op."
 
Great Place To Work
WieZetJijOpEen wordt ondersteund door Great Place To Work. "We zijn ontzettend blij dat zoveel B Corp-organisaties zich hebben aangesloten bij het platform," zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work. "Deze werkgevers kiezen heel bewust voor een PeopleFirst-strategie. Dat is de slimste strategie die je nu kunt voeren en die op de lange termijn het meeste oplevert. Geweldig te zien en bovenal complimenten voor hun lef hierin."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 NBBU: houd uitzendkrachten waar mogelijk in dienst
 Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
 Online imago beďnvloedt sollicitatiegedrag
 Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10